2012. november 22., csütörtök

Böngészde - Forge of Empires bemutató


Alapítsd meg kőkorszaki falvadat, fejleszd ki a legújabb technológiákat, építsd ki birodalmad, toborozz seregeket és hódítsd meg a környező vidéket, hogy végigvezesd népedet a történelem sodrán, melyet ezúttal te írsz meg.



A Forge of Empires, a népszerűbb böngészős játékhoz hasonlóan a gazdasági menedzsmentet és katonai stratégiát ötvözi egy valósidejű stratégiai játék keretein belül. Az őskorból kiindulva kell apró falvunkat megalapítva egyre modernebb technológiákra, épületekre és hadászatra szert tennünk, hogy a játék ranglistáján minél magasabbra kúszva szerezzük meg a legnagyobb birodalom címét.
A játék gazdasági része igen leegyszerűsített, mivel csupán két fajta nyersanyagot használ, az aranyat és a nemes egyszerűséggel alapanyagnak nevezett készleteket. Míg előbbit a lakóépületekből, fosztogatásokból, küldetések teljesítésével és területhódítással szerezhetjük be, addig utóbbit az összes termelő épület révén, valamint az előbb felsorolt alternatívákon. Teljesen mindegy, hogy gyümölcsöst vagy kovács műhelyet fogunk felhúzni a későbbiekben, az általuk megtermelt javak, mind egy kaptafára mennek, és csupán a játék előrehaladtával lesz módunk egyéb nyersanyagok termelésére, mint a márvány, faanyag, bor, mészkő, fűszerek, melyek mind komoly értékkel bírnak, és a piacon kereskedhetünk velük más játékosokkal, területi egyezkedéseket hajthatunk végre és bizonyos technológiák megnyitásához nélkülözhetetlenek.
Míg a lakóépületek fajtájuktól függően meghatározott termelési idővel és populáció számmal rendelkeznek, addig a nyersanyag termelésnél mi magunk választhatjuk meg, hogy milyen időtartamra szeretnénk állítani a termelést (5 perc, 15 perc, 1 óra…) és annak megfelelően kapjuk a nyersanyag értékét. A csapda az egészben, hogy minél hosszabb időre állítjuk a termelést, annál kisebb a megtermelt javak értéke az idő arányában, ezzel igyekszik a játék odaszegezni a képernyő elé a birodalomépítésre vágyót, viszont minél magasabb rendű épületet (értsd: nehezebben megnyithatót) húzunk fel, az annál több alapanyaggal lát el bennünket.
Ugyanez a helyzet a lakóépületekkel is, minél magasabb termelési idővel rendelkezik egy épület, annál kevésbé éri meg azt építeni, ám mégis a minél fejlettebb technológiákra leszünk utalva, mivel építési területünk jelentősen le van korlátozva, és a komolyabb lakóépület magasabb populációt eredményez, amiből meghatározott számmal kell, hogy rendelkezzünk egy épület felhúzásakor. A betakarításokat sajnos mi magunknak kell végezni bősz kattintgatásokkal, amikor egy-egy termelés befejeződött. Van egy további nagyon fontos tényező, amiről gondoskodnunk kell a minél hatékonyabb munkavégzéshez, ez pedig a lakosság elégedettsége, amit különféle dekorációkkal és kulturális épületekkel érhetünk el borsos áron. Sajnos upgadelésre nincs lehetőség egyik épület esetében sem, ami nagy hiba.
A játékosnak hamarjában fel fog tűnni a korszak alatt található mérőcsík, mely a rendelkezésünkre álló Forge pontokat hivatott kijelezni. A fejlesztések menü alatt fastruktúrába rendezett technológiákra tehetünk szert, melyek megnyitásához a kikötött Forge pontok megléte szüksége, valamint az adott találmányhoz szükséges speciális nyersanyag. Ezek a pontok automatikusan töltődnek, óránként egyet, de egyre növekvő aranymennyiségért is szert tehetünk rájuk, mivel a kereskedelemhez is elengedhetetlenek.
A fejlesztések jelentős mértékben befolyásolják a játék menetét, hisz ez határozza meg milyen épületek állnak rendelkezésünkre, melynek szabványa termelékenységünk és hadászatunk. A technológiák korszakokra vannak osztva, így egy fejlettségi szint elérésével automatikusan a következő érába lépünk át, ami lehet bronz, vas, korai középkor, virágzó középkor, kései középkor és végül a gyarmatosítás kora, mely utóbbi eléréséhez tetemes órákat kell beleölni a játékba és jó párszor át fogjuk rendezni birodalmunk képét a hely szűke végett.
A hadászatra nagy hangsúlyt fektet a játék, éppen ezért számtalan egységtípus áll rendelkezésünkre a mezei lándzsásoktól kezdve, phalanxokon és parittyásokon át a katapultig és lovas katonákig bezárólag, melyeknek mind megvan az adott korszakhoz való megfelelője. Az egységtípusok mind egyedi tulajdonsággal (védelem, sebzés, mozgékonyság) rendelkeznek és ennek alapján kell nyolc főből álló seregünket összeállítanunk az ütőképesség érdekében. A csatározás egy véletlenszerűen generált félig oldal, félig pedig felülnézeti térképen zajlik, ahol az egységtípusokra szabott mezőszámot léphetjük, lavírozva a hol előnyöket, hol pedig hátrányt jelentő tereptárgyak (szikla, mocsár, bozót) között. Első hangzásra nem tűnhet egy nagy léptékű összecsapásnak, pedig amikor két méretes, fejlett sereg összecsap, akkor az embernek minden stratégiai érzékét be kell vetnie, ahhoz, hogy az izgalmas küzdelem kimenetele a javára billenjen.
Hadviselést folytathatunk a világtérképen feltüntetett tartományok ellen, hogy az azokban található bónuszokra szert tegyünk (márvány kitermelés, borászat, területnövelés), valamint a szomszédságunkban helyet foglaló többi játékos ellen is. Ekkor betörve városaikba kisebb fosztogatást rendezhetünk, minimális zsákmányra szert téve ezzel. Ahogy említettem területi korlátozás szab gátat az építkezéseknek. A négyzethálós területen, ahhoz, hogy építkezni és ezzel egyben fejlődni tudjunk, a területszerzés az egyetlen útja, melynek három módja van. Vagy a világtérképen foglalunk el egy olyan tartományt, ami ilyen bónusszal rendelkezik (ez igen ritka), vagy pedig katonai érmekkel oldhatjuk fel őket, melyeket a PvP (játékos vs. játékos) tornákon szerezhetünk meg.



A PvP torna lényege, hogy minden hadmozdulatunk (irányuljon bárki ellen) pontokat ér, és egy hét elteltével az azonos korszakba tatozó szomszédos birodalmak közül a legtöbb pontot gyűjtő játékost illeti a 10 érem (ennyi kell a területnyitáshoz első körben), a második helyezett 5, majd a többi posztra 3,2,1 érmet osztanak ki, a jutalom korszakonként emelkedik. E végett állandó harcokra és seregfejlesztésre van késztetve a játékos és bizony, aki lemarad, az egy helyben toporoghat, mivel a harmadik módja az építési területek megnyitásának a technológiák kifejlesztése, de ezek közül is csak azok, melyeknél fel van tüntetve speciális jutalomként. Ugye ehhez pedig ritkaság számba menő nyersanyagok kellenek, melyek eléréséhez fejlődnünk kellene, de a rendelkezésre álló terület ezt nem engedi, így egy hatalmas zsákutca.
Hatalmas zsákutca abban az esetben amennyiben a hadászatot választottuk fő profilunknak, mert a számos katonai épület igen terebélyes helyet foglal zsebkendőnyi területünkből, és márpedig miért ne azt választanánk, hisz nélküle szabad prédájává válnánk szomszédjainknak, akik minden nemű akadály nélkül törnének be hozzánk, hogy elorozzák nehezen megtermelt speciális nyersanyagainkat, melyeknek elkészültéhez a legcsekélyebb mennyiség esetén is 4 óra szükséges.
A játékba küldetések sorozata van beépítve, mely igyekszik terelgetni bennünket mind a gazdaság, mind a hadászat mezsgyéjén, különféle jutalmakkal díjazva teljesítményünket. Ezek remek keretet szabnak a kezdőjátékos fejlődési irányának, még mielőtt elveszne a birodalmi alapkő letételnél, a probléma csupán az ezekkel, hogy amennyiben előreszaladva teljesítettük már korábban a kritériumokat, azokat nem mindig veszi figyelembe a program. Természetesen, mint minden böngészős játék, a Forge of Empires is rendelkezik költekezési móddal, ahol egy zsák pénzért vásárolhatunk gyémántokat, így nyitva meg egy-egy unikum épületet, vehetünk plusz építési területet és kutatópontokat, valamint a rengeteg időbe telő építkezéseket és kiképzéseket gyorsíthatjuk általa. Ez utóbbi erősebben jelentkezik, mint más játékok esetében, mivel a játékos a területi korlátok miatt erősen kötve van, valamint a program előszeretettel dobálja fel az ajánlatokat a sarokban még a betakarításokra is.
A Forge of Empires egy szépen kimunkált játék, megjelenése leginkább az Age of Empires II-re emlékeztet, a háttérben felcsendülő zenei aláfestés pedig igen impozáns és remek hangulatkeltő, de egy félóra elteltével többeknél a kikapcsolás lehet a sorsa a The Settlers Online madárcsicsergésével ellentétben. A 2D-s városkép igen pofás kidolgozottságot kapott, ám a zoomolásra mindössze két fokozat áll rendelkezésre, melyek közül egyik sem a legelőnyösebb.
A Grepolis alkotóitól egy kiváló, inkább hadászati stratégiai, mint gazdasági menedzsment játékot tisztelhetünk a Forge of Empires Béta verziójának a személyében, mely a számos böngészős játék mellett az idősíkon való fejlesztgetések beépítésével és a korábban ismert szabályok megbolygatásával egy igen egyedi élménnyel bír, amit csak tovább fokoz a megjelenítés keltette remek hangulat.



Impozáns játék, ám rendkívül időigényes, a megfelelő léptékű fejlődéshez napi 4 órát is rászánhatunk, így akik csupán bogarászni szoktak a hasonszőrű játékokkal, kerüljék el, mert ez a megszállottaknak lett tervezne, ők viszont meg fogják találni számításaikat ebben az Age of Empires és Civilization ötvözetben, mely magyar nyelven is elérhető.

Műfaj: valósidejű stratégia
Megjelenés éve: 2012. (PC)
Fejlesztő: InnoGames
Kiadó: InnoGames 
Zerko 

2 megjegyzés:

  1. Tényleg jó játék és nagyon időigényes, minden úgy van ahogy itt le van írva, csak az játtszon vele, akit tényleg érdekel.

    VálaszTörlés
  2. jó játék csak egy hiba van vele ha igazán hatékony akarsz lenni akkor vagy 8-10 órát játszol vele vagy sokat költesz rá , én az elöbbit javaslom ha van idöd.
    Jó játékot vele.

    VálaszTörlés