2019. április 13., szombat

Építsd magad - Minecraft teszt


A Minecraft jött, a játékosok látták, játszották és az győzött, ami 100 millió eladott példány felett járva nem lehet véletlen és a Mojang a biztos recept birtokában van, ha ezt sikerült produkálnia egy semmiből érkezett indie csapatnak.
Ez a recept nem más, mint a világ legtöbb eladását produkáló Tetris esetében is: rombolj és építs, építs és rombolj. Ez az emberi alaptermészet, ami az evolúció hajnala óta jelen van a génekben és az ember szereti kiélni, sajnálatos módon a pusztítást is, de szerencsére a Minecraft egy roppant békés játék (elvetemült ellenfeleit leszámítva) és a rombolás kimerül a nyersanyagok kitermelésében, hogy azokból építőkockákat nyerve alkossuk meg terveinket, azoknak pedig csak fantáziánk szabhat határt.



Egy darabig gondolkodtam, hogy miképpen lehetne a legjobban demonstrálni a játékmenetet, és annak úttörő mivoltát, azt hiszem a legjobban egy kezdő minecraftos szemszögéből mutatható be, hogy mit is tartogat a játék, amit sokáig messziről kerültem, na, nem a pixeles mivolta végett, hanem mert tudtam, hogy elveszi az életem maradékát, és valóban a játékkal töltött órák perceknek tűnnek és illannak el, a felkelő nap fényére csodálkozva, mert a „még ezt megnézem”, „még ezt kipróbálom” és a „még ezt megépítem” érzés elfojthatatlanul ott lebeg az ember körül, és a játék hipnotikus bűvereje alá kerül.
Mit is tapasztal a játékos, amikor először indítja el a játékot? Nem, nem csodálkozik rá, hogy itt aztán minden rohadtul pixeles, mert ezt már ismeri mindenki, még aki közelébe sem szagolt a játéknak. Egyszerűen csak elindul, próbálgatja a gombokat, megleli az interakció gombot, amivel rögvest kapcsolatot akar teremteni valami tárggyal, éppen ezért az első útjába eső fát elkezdi püfölni. Mit csinál a fa, ha az ütögetést nyomja rá az ember? Lassan kopik, majd széthullik építőelemmé. Ugyanez a sárral és a kővel is. Csak lassacskán megy ez az egész, úgyhogy meg kell nézni, hogy milyen gombok vannak még, rábukkanva az alap tárgykészítő menüre, ahol egy munkapadot lehet kreálni a fából, miután deszkákká alakítottuk. Hoppáré, ez bekerült a hátizsákba, úgyhogy oda belépve ledobjuk egy kijelölt helyre, majd a használatával szemrevételezhetjük, hogy számtalan tervrajz lapul még itt.
Hirtelenjében azt sem tudjuk, hogy merre kapjuk a fejünket a számos kreálható tárgy között, így hát jobb lenne hagyni és építeni valami egyszerűt, csak hát lassan megy a nyersanyag szerzés, ezért a szerszám és fegyver fülre lapozva, máris szemrevételezhető, hogy miket lehet eszkábálni a megszerzett fából és kőből. A deszkáinkat botokká alakítva már tudunk kőcsákányt, fejszét, lapátot, kapát és kardot barkácsolni, mindent értelemszerűen az adott területhez megfelelően, ugyanis bármihez is kezdünk, két alapszabály van: egyfelől mindenhez eszközt kell használni, mert úgy gyorsabb, másrészt az adott területre vonatkozó eszközt kell alkalmazni, lehetőleg a legjobb alapanyagból, mert úgy még gyorsabban halad a tevékenység.
Persze nem egy mezei stratégiai játékról van szó, hogy csupán kő és fa áll rendlelkezésre, akad még vas, arany, gyémánt is, melyeket külön fel kell kutatni és ki kell bányászni, ezek kiolvasztásához pedig külön kohót kell építeni, amit szénnel kell táplálni, külön bányászatot igényelve, amivel különösebben nem lesz gond, mert ha építkezésbe vág az ember, akkor amúgy is nyersanyagokat kell kitermelnie, különféle kőzeteket, sarat és homokot (amiből üveget is égethetünk) és változatos árnyalatú faanyagokat, hogy az épület ne legyen egyhangú, bár kezdetben mindenki örülni fog egy egyszerű sárkunyhónak, amire ajtót is szerelt, hogy ne kelljen folyton ki-be áskálnia magát az éjszaka rémségei elől.
Mert azok akadnak dögivel, amint leszáll az éjszaka, csontváz íjászok, zombik, óriás pókok és öngyilkos merénylőként működő creeperek lepik el a tájat, akiknek egy cél lebeg a szemük előtt, hogy a játékost eltegyék láb alól, éppen ezért már első nap fedél alá kell költözni, ha máshova nem, hát egy befalazott barlangba, és hogy ne kelljen az éjszakát várakozással tölteni, hamarjában meg kell építeni az első ágyunkat fa és gyapjú használatával, hogy a felesleges türelmetlenkedésnek elejét véve, átaludjuk a sötétséget. Ezek meglétével már kezdenek alakulni a dolgok, és ekkor már felkaphatjuk a fejünket, hogy a karakterünk élelmezését jelölő sáv elkezdett erősen apadni, úgyhogy sebesen valami táplálékforrás után kell iramodni, ami lehet egy levadászott sertés vagy tehén is, a lényeg, hogy húst adjon, amit fogyaszthatunk nyersen is, de alaposan átsütve több egységet tölt vissza, hogy a sáv telítettségével, életerőnk is regenerálódásnak induljon. De akadnak itt más állatkák is, a már említett gyapjú forrása a birka, szintén hasznos jószág a tyúk (kacsa? - a fejlesztők sem tudták eldönteni, ahogy olvasható a tippek között), de farkast is szelídíthetünk, hogy társunkká szegődjön.
Ha sütögettünk, akkor már szemrevételezhettük, hogy számos élelem fajta akad, ami temérdekféle alapanyagból készül, felfedezve ezzel, hogy a kapa nem véletlenül kapott helyet a játékban és földművelésbe is kezdhetünk a különféle magok elszórásával, de mennyivel jobb lenne, ha nem kellene állandóan állatokat hajkurászni a hús végett, így hát neki lehet állni egy karám építésének is, tetszőleges elemekből, hogy mindig kéznél legyenek a beterelt jószágok. A pecabot adja magát, víz közelben elhajítva a horgot, bármikor kifoghatunk egy halat, amit kisütve, komoly mennyiségben ad energiát a következő bányászathoz vagy építkezéshez. Utóbbihoz elengedhetetlen az előbbi és legalább annyi időt fogunk ezzel tölteni, mint terveink megvalósításával, vagy a Minecraft világának meghódításával, folyamatosan szem előtt tartva a ritkább nyersanyagokat, mint a vas, az arany, vagy gyémánt, melyek a komolyabb szerkezetek megalkotásához nélkülözhetetlenek, de ott van a vörös kő, ami energiaforrásul szolgál a gépek számára.
És amikor azt mondtam, hogy ritka, értsd úgy, hogy sár és kő kockák ezreit fogod kibányászni, mire aranyra lelsz, vagy választod a másik opciót és belevágysz a kalandba, elkezded felfedezni, hogy mi is veszi körbe az életteredet, így bukkanva elhagyatott bányákra, katakombákra és szörnyek lepte barlangokra, melyek feltérképezése roppant nehézkes és taktikát igényel (számos fáklya mellett), de minduntalan értékes zsákmányra is bukkanhatunk, ami megéri a kockázatot, és ha másra nem, hát elképesztő helyekre, melyek kilométerekre vezetnek a hegy gyomrába, vagy végtelen mélységű szakadékokba, ahol láva tengereken átkelve teljesen új arcát mutatja a világ.
És akkor itt be is fejezném, mert elegendőt meséltem arról a több száz órányi tartalomról, ami a játékost várja, ha benevez a Minecraft világába, az egésznek lényegében a fantázia szabhat csak határt. Amit felvázoltam, azok csupán az alapok, és számos felfedezni való akad a játékban, amit véletlenül sem akarok lelőni senki számára, mert már így is elegendőt elárultam, ezt a játékot mindenkinek magának kell felfedeznie, kiokoskodnia, hogy ennek élményében véletlenül se essék csorba.



Az sem véletlen, hogy számos guide áll rendelkezésre, vagy akadnak magazinok, amik kimondottan a Minecrafttal foglalkoznak, mivel a játék eléggé összetett és tartalmas, utóbbi pedig folyamatosan bővül - ingyenes frissítések formájában - a fejlesztők elkötelezettségének köszönhetően, hogy további száz és száz órákat öljön az ember a játékba, mert oly mértékben megkapó a kreativitás kiélésének ilyetén formája.
Technikai oldalról pedig semmi kivetnivalóval nem tudok szolgálni, nagyon ritkán fordulhat elő fagyás (átlag 50 óránként), de az automentés végett még ezzel sem kell babrálni, nincs ami kizökkentené a játékost, csak a pár másodperces mentési képernyő. Nagy ritkán fordulhatnak elő kisebb bugok, példának okáért, hogy egy-egy kifejtett kockát nem lehet felvenni, saccra minden ezredik, és körülbelül a 150. óránál láttam egy lebegő pókot, és ezzel ki is fújt a lista. Minden pixelessége ellenére pedig az összetákolt építőelemek remekül festenek, impozáns összképet alkotva lehet lenyűgöző alkotásokat kreálni, akár többedmagaddal, online és osztott képernyőn egyaránt.
Építs egy kunyhót, egy házat, házakat, falvat, várost, várat, kastélyt, égig érő toronnyal a tetején, szobrot, katakombát, halálos labirintust vagy csak éld túl a napokat és gyűjtsd a szintlépéseket a későbbi kraftoláshoz, növelve esélyedet a veszedelmekkel szemben, fedezd fel, foglald el, építsd be és hódítsd meg ezt a végtelen világot, mely folyamatosan újabb és újabb meglepetésekkel szolgál, amihez csupán kitartás és kreativitás szükségeltetik. Kötelező. Mindenkinek.

10 pont

Műfaj: sandbox túlélő játék
Megjelenés: 2011. (PC, Mac), 2012. (Xbox 360), 2013. (PlayStation 3), 2014. (PlayStation 4, Xbox One), 2015. (Wii U), 2017. (Nintendo Switch)
Fejlesztő: Mojang, 4J Studios (konzol portok)
Kiadó: Mojang, Microsoft Studios, Sony Computer Entertainment

Kapcsolódó bejegyzés:
Minecraft kódok (PC)
Zerko

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése