Ahogy az lenni szokott, egy félresikerült játék megjelenését követően borul a bili és a fejlesztők kitálalnak arról, hogy ők is szenvedő alanyai voltlak a kiadó zsarnokságának és a vezetőség körében uralkodó fejetlenségnek. A Kotaku 19 névtelenségbe burkolózó BioWare alkalmazottal készített interjút, amit egy 67.000 karakteres cikkben közöltek le, alaposan utánajárva, hogy mi siklott félre az Anthem fejlesztésénél, egyben előrevetítve, hogy nem érdemes a Dragon Age 4-re várakozni.
Az említett cikk a problémák mélyére ás, miszerint komoly bajokkal küszködik a fejlesztőcsapat, de ez már a Mass Effect: Andromeda fejlesztésénél elkezdődött, majd az Anthemre csúcsosodott ki, a Dragon Age 4 jelenleg is tartó fejlesztésére pedig betetőzött. Ahogy lenni szokott egy EA játéknál, hatalmas hype uralta az Anthemet, a fejlesztésre szánható összegeket inkább tolták a marketingbe, annak ellenére is, hogy egy jó játék eladja önmagát, de sebaj így ismét lehet az üzleti bukás rovatba könyvelni a játékot, aminek megjelenését követő pillanatokban megszólaltak a fejlesztőgárda tagjai, hogy ők nem ezt a játékot szerették volna és eredetileg nem ez volt a koncepció, a tartalomszegénységről már nem is beszélve. De akkor hogy jött össze mindez?
A válasz többrétű, de világosan tükröződik az eseményekből, aminek első mozzanata a 2017-es E3-on megesett leleplezés volt, amikor még maguknak a fejlesztőknek sem volt fogalmuk arról, hogy mit is takar az Anthem név, mind jelentésében, mind játékmenetében, és a prezentált demóban látottakról elképzelésük sem volt, hogy sikerül-e majd kivitelezni. Pusztán érdekesség, hogy eredetileg Beyond címmel látták volna el a játékot, csak ezt nem sikerült bejegyeztetni, eredete pedig abban rejlett, hogy a biztonságos erődítményből kell a veszedelmes világba merészkedni, így esett meg, hogy az Anthem név elhangzásakor a csapatnak fogalma sem volt, hogy mit jelent a cím.
Ezt a cseppet sem biztató kezdetet tetézte a Frostbite motor használata, a gyakorlatban derült ki, hogy a már bejelentett és villogtatott ötleteket nem tudja a csapat megvalósítani, amiből belső feszültség alakult ki a részfejlesztéseket végző stúdiók között, a beszámolók szerint több alkalmazott is betegállományba lépett a ránehezedő stressz végett, többen szorongással és depresszióval küzdöttek, mígnem sikerült egyetlen játszható küldetést összedobni 2018 elejére. Ekkor már a vezetőség is látta, hogy nem fog sikerülni a játékot a határidőre befejezni, ezért kitalálták, hogy az ollózott tartalmakat az időpontokhoz kötött küldetésekkel pótolják, azaz egy adott feladat csak a játékbeli napok elteltével válik folytathatóvá, így tolva ki a szavatosságot, de szerencsére ezt végül kiszedték a játékból és főképp a Tombs of the Legionnaries küldetésben érhető tetten, ami megakasztja az előrehaladást.
Ahogy formálódott a játék, a fejlesztők azon észrevételekkel fordultak a vezetőséghez, melyek a későbbiekben a tesztekben is fel lettek hánytorgatva, ám a BioWare vezetői minden érvelésüket lesöpörte az asztalról, a csapatnak pedig maradt az érzés, hogy biztosan nem lesznek jók úgy a dolgok, ahogy vannak, ezért jó játék sem születhet az Anthemből. Tetézte a bajt, hogy eldöntetlen kérdések halmozódtak fel a játékmenetre vonatkozóan, a vezetők képtelenek voltak eldönteni, hogy legyen-e repülés vagy sem, azt hol kivetették, hol visszatetették a fejlesztőkkel, így nem is annyira meglepő, hogy a tervezett időjárás és évszakváltozás végül nem került be a játékba az erőforrás és időhiány végett.
Két hétnek sem kellett eltelnie és a nagy port kavart cikket egy újabb interjúsorozat követte, a Kotaku ezúttal annak járt utána, hogyha ekkora baj van a BioWare háza táján, akkor mire lehet számítani a Dragon Age 4 esetében. A feltárt részletek cseppet sem megnyugtatóak, mivel a játék fejlesztése sehol sem tart, a címen munkálkodó csapat egyik felét először az Andromedára, majd az Anthemre csoportosították, ettől függetlenül meg lett volna a kitaposott ösvény, ami az Inquisition vonalát követte volna, csak kisebb világgal, de visszahozva az első részre jellemző fajsúlyos döntéshozatalt, a játékos számára megadva a lehetőséget, hogy egy saját történetet rakjon össze a döntései alapján, számos alternatívát kínálva. Ez jól is hangzana, hisz annak idején elsősorban ezért szerettük meg a Dragon Age-t, ám a Joplin munkanéven futó alkotást 2017 végén kukázták, mert az EA ekkor fordított egy drasztikusat az üzletpolitikáján és megkövetelte, hogy minden játékban szerepelnie kell multiplayer opciónak, DLC-kkel való bővíthetőségnek, további mikrotranzakciós lehetőségekkel, így megszületett a jelenlegi Morrison, ami már köszönő viszonyban sincs az eredeti elképzeléssel és alapvetően egy kooperatív RPG lesz, ami játszható lesz egyedül is, csak az endgame tartalom paradox módon megköveteli majd a többi játékos jelenlétét, mivel egy úgynevezett live service játéknak szánják.
Az Anthemhez hasonlóan, a Dragon Age 4 esetében sem fog több idő rendelkezésre állni, amíg a nagyszabásúra tervezett projektet másfél év alatt kellett összedobni, addig a Dragon Age folytatása esetében már megérkezett a bejelentés és a promóció, alig engedve időt az alapoktól újraépített játék megalkotásához, ami elveti azt, amitől Dragon Age-nek lehetne nevezni, megfejelve az EA által megkövetelt, a játékba erőszakolt kooperatív lehetőségekkel (esetleg kötelezvénnyel), nem is magára a játékra, mint inkább a további költekezési lehetőségekre helyezve a hangsúlyt.
Ha nem is pesszimistán, de realistán szemléljük a sorozatos kudarcokat és a dolgok jelen állását, akkor hantolni lehet ezt a címet is az EA üzletpolitikája végett, de minimum ki lehet húzni a nagyon várt játékok listájáról, mivel a játékot megfosztják esszenciájától és mellé becsúszik majd a szokásos kapkodás, valamint a tartalmi és koncepciós ollózás, hogy határidőre megjelenhessen. Reméljük a legjobbakat továbbra is, de a tények nem e felé mutatnak sajnos, és már csoda kell ahhoz, hogy a fejlesztést visszarántsák a szakadékból, kérdéses, hogy az EA végre felismeri-e elbaltázott üzleti modelljeit és fordítanak-e a fejlesztés menetén, ami egyet jelentene azzal, hogy még évekig nem látunk Dragon Age játékot, de ez még mindig a jobbik verzió lenne, ha egy remek alkotás születne, csak a kiadót nem ez jellemzi.
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése