2014. március 29., szombat

Anglia urai - Lords of the Realm


Körökre osztott stratégia a középkori Britanniában, amibe rögtön beleszerettek a műfaj szerelmesei, a ’90-es évek közepéhez képest összetett gazdasági és hadászati tartalma végett.
A Lords of the Realm, korának nagyjaihoz hasonlatos komplexitással rendelkezett, aminek köszönhetően a stratégiai játékok kedvelői hamarjában az uradalmakra osztott Britannia egyik birtokosának érezhette magát.



A játék kezdeti lépéseiben, miután beállítottuk a gazdasági és hadászati kihívás szintjét, a felkínált hat címer közül választhattunk, majd nevünket megadva kezdetét vehette a birodalomépítgetés mesteri szinten.
A térképen Anglia tartományait találhattuk, ahol ötödmagunkkal szerepeltünk egy-egy kezdő tartománnyal, erre rákattintva rögvest szemügyre vehettük pórias készleteinket és szerény gazdaságunkat, amiből, elsősorban az életben maradásért, majd pedig a teljhatalomra való törekvés végett, virágzó paradicsomot kellett kiépítenünk. A gazdasági részleg komoly összetettséggel rendelkezett, egy mezőkre osztott menüben menedzselhettük földjeinket, hogy éppen melyikre, milyen tevékenységet kívántunk kirendelni, amik között a gabonatermelés, tehén és juhtenyésztés szerepelt, de a kezdetekkor a silány minőségű területeinkre további embereket kellett szánni a talaj minőségének javítására, hogy a későbbiekben azokat is művelés alá tudjuk vonni.
Lakosságunkat egy csúszkán oszthattuk fel, hogy emberre pontosan hányan foglalkozzanak az adott tevékenységgel, ennek arányától függött, hogy elégséges termelést végeztek, hasznot termeltek, vagy kevés ember esetén állataink, terményeink pusztulásnak indulhattak. A nyersanyagok kitermelését szintén ezen a ponton lelhettük fel, ahol követ, fát, ércet aknázhattunk ki területünkről, vagy éppen az ezek meglétével építészeket és kovácsokat állíthattunk munkába. A kezdetekben alacsony létszámú lakosságunk végett mindenképp a kereskedelemre szorultunk, amikor is a véletlenszerűen felbukkanó és különböző árakkal dolgozó kalmároknak értékesíthettük többleteinket, vagy éppen szerezhettük be hiánycikkeinket.
Lakosságunk mértéke, azaz a populáció növekedése is több tényezőből állt. Elsősorban boldogságuk befolyásolta jólétüket és növekedésüket, amit komoly mértékben szabott meg, hogy teljes fejadagokkal látjuk el embereinket, esetleg dupla, tripla mértékben, de szűkösebb időszakokban fél és negyed adagokat is oszthattunk a számukra. Természetesen a kivetett adó mértéke is komoly befolyással volt a közhangulatra, kincstárunk minél gyorsabb  ütemű gyarapítása, népünk rovására ment, éppen ezért érdemes volt mértékletesebb bevételekkel beérni.
Seregeink felállításához ismételten lakosságunkhoz kellett nyúlni (ami persze ismételten nem nyerte el tetszésüket), ugyanis az ő soraikból kerültek ki katonáink, ahol alapból csak parasztokat, majd a szükséges fegyverek meglétével lándzsásokat, íjászokat, kardforgatókat, buzogányosokat, lovagokat, számszeríjasokat és fejszéseket toborozhattunk, ezzel apasztva a gazdag időszakokban fellépő népesség robbanásokat. A véletlenszerűség itt is felbukkant, ugyanis időközönként különféle zsoldos seregek tévedtek be udvarunkba, hogy igénybe vehessük szolgálataikat, természetesen komoly zsold összegek és élelmiszer ellátmány fejében.
Amennyiben gazdaságunkat a felvirágoztatás mezsgyéjére sikerült léptetnünk és még a random katasztrófákat is leküzdöttük, elegendő anyagiakkal rendelkezhettünk a katonaság finanszírozásához (mert, ha nem, akkor fellázadtak és ellenünk fordultak), majd pedig a szomszédos független tartományok meghódításához, hogy birodalmunkhoz csatoljuk őket, külön-külön uradalmakként menedzselve gazdaságukat, melyet, ha nem megfelelő mértékben végeztünk, lázadások törhettek ki és parasztjaink a seregeinknek rontottak. Idővel a szabad tartományok felemésztésével, szembetalálhattuk magunkat a többi uralkodó egyikével, amikor is a diplomácia különféle fortélyaival élve játszhattuk ki őket egymás ellen, némelyekkel szövetségre lépve, némelyeknek pedig hadat üzenve, de természetesen ők sem ültek tétlenül és mindegyikük küldözgette a maga stílusában megfogalmazott fenyegetőzéseket.
A játék egyik érdekessége volt a várépítés, amit megtehettünk a rendelkezésre álló sablonok alapján, de tervezhettünk saját, egyedi erődítményeket is. Előszeretettel tette ezt a gép is a gazdagabb tartományaiban, az évszakokra osztott körök több ciklusát is felemészthette ezeknek az ostroma, akár éveket eltöltve az erődítmények körül tanyázva, ahol részletesen feloszthattuk, hogy embereink milyen módon vegyék támadás alá az ellenséges várat. Bevethettünk katapultokat, faltörő kosokat, ostromlétrákat vagy éppen ostromtornyokat.



A két sereg találkozásakor fellépő ütközetek valós időben zajlottak, bármikor megállíthatóan, felhasználva a szünetet a parancsok kiosztására, aminek leglényegesebb pontja a természeti akadályok leküzdése volt. Mindig a terepviszonyoknak megfelelően kellett taktikázni és az ellenséges seregeket leverni, különféle megoldásokat bevetve, mint például a bevárás és íjazás, mocsárba szorítás vagy bekerítés, amiket előszeretettel alkalmazott a gépi ellenfél is.
Uralkodásunk eredményességéről minduntalan részletes beszámolót kaptunk az illetékesektől, de egy globális értékelés is rendelkezésre állt, hogy felmérjük kincstárunk, gazdaságunk, seregünk, birodalmunk mértékét a többiekéhez viszonyítva, akik akár humán ellenfelek is lehettek, vagy hálózati játék során, vagy egy gép körül összegyűlve, de a harc mindig addig zajlott, mígnem csak egy uralkodó maradt Britanniában, megszerezve a teljhatalmat.
A Lords of the Realm komplexitása révén nagyon komoly újrajátszhatósági faktorral rendelkezett, száz és száz meccset is le lehetett játszani vele, az ember mégsem volt képes ráunni a benne rejtőző, részletes szimulációnak köszönhetően, amit alaposan megspékelt egyedi grafikája, a jópofa hangeffektek és hangulata. A ’90-es évek elején a legjobb stratégiai játékok közt szerepelt, érdekességét és a benne rejtőző élményeket a mai napig képes hordozni, oly mértékben, hogy a folytatások soha nem voltak képesek azt felülmúlni.

Műfaj: körökre osztott stratégia
Megjelenés: 1994. (PC)
Fejlesztő: Impressions Games
Kiadó: Impressions Games
Zerko 

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése