2017. június 10., szombat

Tréfás másolásvédelmek



Van, amikor a fejlesztők túllépnek a modern másolásvédelmi rendszereken, és sokkalta hatásosabb eszközöket találnak ki, beleépítve ezeket vicces körítéssel játékaikba. Ezekből az érdekes praktikákból gyűjtöttem össze jó néhányat.
Talán kezdjük a leginkább hírhedt másolásvédelmi megoldással bíró játékkal, a Game Dev Tycoonnal, mely egy játékfejlesztő cég menedzseléséről szól. Mi magunk szabhatjuk meg részletekbe menően, hogy termékünk milyen műfajban játszódjon, összeverbuválhatjuk a fejlesztőcsapatot, menedzseljük a marketinget és úgy egészében a céget, meghódítva az egyedi ötleteink által gyártott játékokkal az ipart, természetesen, ha nem tört verzió birtokában állunk, ugyanis ekkor lép fel egy ironikus fordulat, cégünk a kalózmásolatok elburjánzása végett csődbe megy.



Hab a tortán, hogy ezt a tört verziót, maguk a fejlesztők terjesztették el, mivel a mindössze 8 dolláros játékból, a megjelenése napján, csupán 200 példányt tudtak eladni, amíg a többi 3100 felhasználó másolt példány birtokában volt.
Ennél kevésbé volt hatásos a Remedy megoldása az Alan Wake és a Quantum Break kapcsán, ezeknél a tört verzióban kalóz szemkötőt kapott a főhős, a játék teljes hosszában, ami sokakat nem zavarhatott, mert az Alan Wake volt 2010. egyik legkeresettebb játéka a torrent oldalakon, lényegében anyagi bukást okozva a Remedy számára, persze ezért ők is keményen megdolgoztak, amikor túltolták a hype-ot, és a kókemény misztikus pszihológiai thriller, játékmenetében nem mutatott túl az elemlámpa villogtatáson.
A Crytek megoldása roppant egyszerű és poénos, ám szintén játszhatatlanná tette a Crysis Warhead epizódját, ugyanis, amint a program babrálást érzékelt a fájljai között, az acéllövedékeket csirkékre cserélte, melyek nem rendelkeztek sebzéssel, így a főhős sorozatos elhalálozását okozta az ellenfelek túlereje végett.
Hasonló megoldással élt a Croteam a Serious Sam 3-nál, ahol egy sebes mozgású, hallhatatlan skorpió szörny bukkant fel a kalózverzióban, és minduntalan a játékost üldözte.
A Batman: Arkham Asylum esetében is hasonlóra bukkanhatunk, csak nem egy halhatatlan ellenféllel, akit a kalózok kedvének szegésére kreáltak meg, hanem Batmant degradálták kriplivé, ugyanis a kalózverzióban a Denevérember meg lett fosztva a magasból leugrás képességétől, de nem csak köpenyét volt képtelen használni, hanem a csáklyák sem működtek, minek köszönhetően állandóan a mélybe zuhant, akár még a térképekről kipottyanva is, hogy még nehezebb legyen összekaparnia magát a következő bevetésre. Természetesen nem egy játékos volt, aki a hivatalos fórumon közzétette észrevételét a buggal kapcsolatban.
A GTA IV-nél pofon egyszerűen vették el a tört verzióval játszók kedvét, a folytonosan imbolygó kamerát hamar elunhatták az illetékesek, hisz sem közlekedni, sem célozni nem lehetett, de ember legyen a talpán, aki pár perc elteltével nem dobja ki a taccsot a viharba került kalózhajó hánykolódásától.
Ezzel a technikával élt a Bohemia Interactive is, ugyanis az ARMA sorozatukba és a Take On Helicopters játékukba, olyan védelmet építettek, mely előbbinél pontatlan célzásra, utóbbinál pedig részeges módra váltotta a képernyőt, amint érzékelte a program a megbuherált mivoltát.
A Croteam másik játéka, a The Talos Principle esetében is furmányosan bánt el a másolt játékkal szórakozókkal, akik lényegében csak egy demót kaphattak csupán, hisz a pár óra és néhány feladvány megoldásának elteltével, a továbbjutáshoz nélkülözhetetlen felvonó, középtájékon megrekedt, bebörtönözve a játékosokat.
A Mirror’s Edge-et nem boltban vagy digitális piacon vásárlók, ismét a főhős lebénításának roppant hatásos módszerébe ütközhettek. A játék hamarjában felismerte a módosított fájlokat, mire Faith lelassult, ellehetetlenítve ezzel a háztetők közötti ugrálást.
Persze régen is voltak hatásos módszerek, lásd példának a The Settlers III-at, ahol a másolt verzióban, hiába hordták szorgosan a munkások a vasércet a kohókba, onnan csak disznók másztak elő, megbénítva ezzel a hadászatot, védekezés és támadás képtelenné téve a játékost.



Ekkoriban az internet elérés előfordulási gyakorisága, a fehér hollóval vetekedett Magyarországon, így a gamer magazinoknak kellett százszámra feldolgozniuk a sok panaszos levelet, hogy adjanak tanácsot a felmerült bugra.
A Nintendo mindenkinél könyörtelenebb megoldással élt. A kezdetekben csupán apró üzenetekkel próbálta jobb belátásra téríteni a másolt játék birtokosát az Earthbound című játékában, majd hirtelen megemelte az ellenfelek számát, de ha ennek ellenére is sikerült a játékosnak a főellenfélig jutni, akkor hirtelen lefagyott a program, és törtölt minden mentést.
A Red Alert 2: Yuri's Revenge, szintén drasztikus eszközhöz nyúlt, bár valamivel kegyesebb is volt a Settlersnél, mert nem hagyta a kalóz példánnyal rendelkezőket belelovalni magukat a játékba, hisz mindjárt a pályák első perceiben aktiválódott a védelem, felrobbantva a játékos összes épületét, járműveit és megölve katonáit.
A Pokemon FireRed and LeafGreen sem finomkodott, egy olyan üzenetet tolt a játékos arcába a párbeszédek közben, melyre pont egy Pokemon játékban nem lehetett számítani: „If you like this game, buy it or die!” - azaz „Ha kedveled ezt a játékot, vedd meg vagy dögölj meg!”
Az Insomniac sem kedvelte azokat, akik úgy szerettek játszani alkotásaikkal, hogy azért nem akartak fizetni, ezért a Spyro: Year of the Dragon feltörését követően, a másolt verzióval játszók elcsodálkozhattak, amikor a tündér közölte a sárkánnyal, hogy nagyon sajnálja, de ez egy kalóz verzió, éppen ezért számos élményrontó funkció lép most életbe. Ez így is volt, és számos lehetőségtől volt megfosztva a játékos, amellett, hogy a végső ellenfél legyőzése esetén, a karaktert visszadobta a játék elejére a program, és törölt minden korábbi mentést, lezáratlanul hagyva örökre a történetet.
Az Operation Flashpoint: Cold War Crisis fejlesztői, már nagyobb fejtörést adtak a másolt játék birtokosainak, és alaposan eltöprenghettek azon, hogy miért olyan ügyetlenek a játékban és hullnak el sorozatosan, amire a magyarázat annyiban ki is merült, hogy a kalózverzió birtokosai, jóval gyengébb sebzést osztó fegyverekkel rendelkeztek.
Már 1988-ban is éltek a kalózok megtréfálásának lehetőségével, erre legjobb példa a Zak McKracken and the Alien Mindbenders, melyhez a kézikönyvben rejtették el a védelmet, ugyanis aki ennek hiányában volt, nem tudta a helyes szimbólumokat beütni a megfelelő sorrendben, minek következtében a program börtönbe zárta a főhőst, az őr pedig hosszas előadást tartott a kalózkodás nem helyes mivoltáról.
Visszakanyarodva a közelmúlthoz, akad egy-két érdekes eset, amikor a fejlesztők inkább bíztak a saját kreativitásukban, mint a különféle high-tech, ám egy héten belül feltört másolásvédelmekben, és ezzel így voltak a Dark Souls alkotói is.



Tudvalevő, hogy nem egy könnyű játékról van szó, de erre a FromSoftware emberei rápakoltak még egy lapáttal, azaz inkább egy egész markoló kanállal, mert azon japán játékosok, akik megjelenés előtt akartak játszani a torrent oldalakról beszerzett verzióval, maximumra tuningolt Black Phantomokkal találták szemben magukat… nem is kell folytatnom.
Végezetül pedig a The Sims 4 esetében is a játszhatatlanná tételen törték a fejüket az alkotók, hisz a másolt változatok esetében elmosott és pixeles képpel jelent meg a játék a monitoron, de hasonlóra bukkanhatott, aki a Far Cry 4-et torrent oldalról vásárolta, a folytonosan változó látószög, alaposan megkeserítette a játékot számukra, amíg a Michael Jackson: The Experience, inkább a hallószervekre támadt a felharsanó vuvuzela zajával.
Mint az jól látható, sokszor hatásosabbak az e fajta védekezések a feltört, másolt játékok elburjánzásával szemben, mint a különféle drága pénzeken kifejlesztett védelmek, melyek gyakran pont az eredeti játékokat vásárló felhasználók életét keserítik meg. A fejlesztők részéről sem árt némi kreativitás és humor, hogy elejét vegyék szoftvereik illegális módon történő terjesztésének.

Zerko

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése