Isten első teremtényét az alvilágba zárta, ő volt az Elsőszülött, aki a később megalkotott emberiséget irigykedve szemlélte, és minden gonoszság forrásaként, örökösen hatalmat akart gyakorolni a világ felett, egyre erőteljesebben kiterjesztve befolyását.
Az évezredek alatt több kísérletet is
tett arra, hogy kitörjön fogságából, melyet mindig a hét harcosból álló
különítmény akadályozott meg. Napjainkban újra erőre ébred a gonosz Arnold
Leach segítségével, melynek megfékezésére a Jericho osztagot küldik Al-Khali
ősi sumér városába, ahol a Doboznak nevezett börtön található.
A Clive Barker’s Jericho legerősebb
pontját az író által megalkotott történet képezi, igen erőteljesen dobva meg az
élményt az aprólékosan kidolgozott sztorival, mely lebilincseli az embert, ám
sajnálatos, hogy a játék más elmei, nagyon középszerűen hatnak, így végeredményül
egy kissé suta akció horror született meg, ami bemutatja a hétfős okkult csapat
küzdelmét a világ megmentésére.
Minden egyes karakter rendelkezik
egy-egy speciális képességgel, mint például a tűzgyújtás, távoli gyógyítás,
telekinézis, láthatatlanná tevő álca, irányítható lövedék, vérmágia, vagy az
ellenség testébe történő átköltözés, kivétel Ross esetében, aki rögvest a játék
elején megmutatja, hogy mi lesz az osztagparancsnokságon túl a szerepe, ugyanis
elhalálozását követően, lelke a Dobozban ragad, így továbbra is őt irányítva
költözhetünk egyik társunk testéből a másikba, ezzel oldva meg a
karakterváltogatás kérdését.
Az egyedi képességek mellett, egyedi
arzenállal is rendelkezik mindenki, melyek elsődleges és másodlagos tüzeléssel
is bírnak, így lehet a mesterlövészpuskával gránátot kilőni, vagy a minigunt
bivaly erős pisztolyra váltani, géppisztoly mellett kardot forgatni, esetleg a
gépfegyverrel párosított shotgunt használni. Mindez kiválóan képes működni,
főleg a speciális képességekkel párosítva, mert a hullámokban özönlő ellenfelek
leöléséhez, mindig a megfelelő karaktert és taktikát kell megválasztanunk,
melyhez csapatutasítást is kiadhatunk, bár ez utóbbi teljes egészében feleslegesen
van jelen a játékban, a kapcsolótáblák használatát nem számítva persze.
Az említett szörnyetegek szerény skálán
mozognak, ám annál változatosabbak, köszönhetően annak, hogy az Elsőszülött
portáljának bezárásához, minden korábbi korszak harcát újra kell vívnunk az
útvesztőben. Az alapnak tekintendő triumvirátus, a pengékkel felszerelt közelharcos
szörnyekből, a kamikazeként robbanó ellenfelekből - mely utóbbinak szokványos
módon a sárga daganatai képezik gyengepontját -, és a levegőből támadó szárnyas
démonokból áll. A II. világháború, keresztes háború és Római Birodalom
korszakát bejárva, ezek kiegészülnek gépfegyveres és lángszórós
szörnyetegekkel, gyerekek lelkéből manifesztálódó démonokkal, méretes pajzzsal
és dárdával támadó katonákkal és nyílpuskásokkal.
Minden egyes éra végén várni fogja a
játékost egy, a megölésében nem kevés trükközést igénylő főellenfél is, hogy
gyengepontjukat felkutatva zárjuk ismételten lakat alá őket. A teljes egészében
lineáris pályákon felbukkannak fantasztikus designnal ellátott, méretes
szörnyetegek is, melyek leküzdése szintén igényel egy cseppnyi furmányosságot, de
minden változatosság ellenére is képesek a hordákban özönlő és egymás nyakára
pakolt ellenfelek a monotonitás hatását kelteni, mert maga a játék nem áll másból,
mint pusztán darálásból, amit egy-egy felbukkanó QTE próbál megtörni. Ezekkel
leginkább a közel furakodó ellenfelek, pusztakezes tusájakor találkozhatunk.
Látvány terén, még a megjelenésekor sem
volt éppen a toppon, és ebben jelentősen ludas a gyenge környezeti design, ami
csupán a sumér érában képes pozitív irányba változni a néhol megjelenő
faragványokkal és szobrokkal, mert minden esetben kies, kopár helyeken fogunk
megfordulni, nagy örömet okozva a játékosnak, amikor a középkori várat
megpillanthatja végre. Viszont a puritán megjelenítést ügyesen kendőzték a
Clive Barker féle horrorisztikus ábrázolással, azaz mindenfelé vértengert,
kiontott belsőségeket és megfeszített szenvedőket találhatunk, a padlótól a
plafonig érve, mely egy egyedi hangulatot kölcsönöz a játéknak.
Úton-útfélen akadnak kisebb fejtörők - a
boss harcok gyenge pontjainak kutatásán felül -, ahol rá kell jönnie a
játékosnak a továbbjutás kulcsára, ám ezt erősen lerombolták azzal, hogy a játék
nem engedi gondolkodni az embert, hisz minden esetben fél percen belül érkezik
valamelyik karaktertől a segítség a megoldásra, esetleg egy speciális
képességet igénylő torlasznál a program kiírja, hogy éppen kinek a képességére
lenne szükség, pedig ennek nélkülözésével, valamilyen mértékben tovább lehetett
volna nyújtani azt a 7-8 órás tartalmat, amit a program kínál, és még
élvezetesebbé tette volna a játékot. Természetesen emellett nem találunk semmi
multiplayer opciót, és azért mondom, hogy természetesen, mert ennek kialakítása
elkerülhetetlenül is erőltetettség hatását keltené a kizárólag egyjátékosra
tervezett játékkal kapcsolatban. Mindenesetre egy co-op mód azért elfért volna,
még ha ezzel kicsit szembe mentek voltak a történettel is.
Így utólagosan, a jövő ismeretében, meg
kell jegyeznem, hogy sajnálatos módon Barker és a Codemasters kapcsolata nem
sikerült gyümölcsözőre, hisz a játék megjelenésekor felröppent a hír, miszerint
további 3-4 játékra kötöttek szerződést a horror íróval, ám a Jericho, még ha
nem is bukása, de népszerűtlensége ezt nem tette lehetővé, pedig szerintem igen
egyedi, érdekes és lebilincselő alkotások születhettek volna még Barker
tollából, főleg, ha az akció vonalat elkerülik a későbbiekben és inkább
kanyarodnak vissza az Undying vonalra.
A leírtakból jól tükröződik, hogy
minden, ami pozitívum van a játékban, az Clive Barkernek köszönhető, aki
valóban képes volt egy egyedi színfoltot megalkotni az akció horror műfaj nem
túl népes palettáján. A játékot a remekül megírt történet, aprólékosan
kidolgozott sztori részletek és dialógusok viszik el a hátán, meg persze a
minimalista designban megbújó Barker féle horror stílus, de a taktikázási
lehetőségeket sem szabad figyelmen kívül hagyni, melyek összessége révén, legalább
egy próbakör erejéig elengedhetetlen darabnak tekinthető a horror játékok
kedvelőinek körében.
7 pont
Műfaj: akció horror
Megjelenés: 2007. (Xbox 360, PlayStation 3, PC)
Fejlesztő: MercurySteam, Alchemic Productions
Kiadó: Codemasters
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése