2018. május 5., szombat

A pokol legmélyebb bugyra - Doom 3: BFG Edition bemutató


A különféle évfordulók mutatják igazán, hogy mennyire repül az idő, sokak kedvence, a Doom is egy újabb évtizedet tudhat a háta mögött, ez alatt az idő alatt pedig csak még nagyobb klasszikussá vált, mint valaha, éppen ezért is érkezett egy szép dombornyomott, papír tokos, 20. évfordulós kiadás belőle, ami nem csak a ’93-as epizódot, hanem annak folytatásait is tartalmazza.
Bármennyire is szépen mutat a papír tok, nem preferálom ezt a fajta kiadást, mert könnyedén gyűrődnek, szakadnak, és ha az ember kicsit is figyelmetlen és rápakol más játékokat a polcon, akkor már nehezebb lesz a műanyag tokot visszahelyezni a díszdobozba a deformáltság végett. Márpedig rápakol az ember, mert mit kezdjen önmagában azzal a papírtokkal, mint, hogy félredobja, vagy persze lehet minduntalan fel-le rakosgatni a dobozon, főleg, ha az ember más-más játékokkal is játszik. Most, hogy túl vagyunk az élet gyötrelmes kérdéseinek ezen pontján, és egyet kipipálhatunk ezek közül, nézzük, hogy mégis mit takar ez a bizonyos papírtok mögötti műanyag tokban helyt foglaló lemez… matrjoska.
Először is érdemes tisztázni a kiadás címében szereplő BFG szó jelentését. Erről sokan tudják, hogy a játékban szereplő, mindent elsöprő, legerősebb fegyvert, a BFG-t takarja, ám azt már kevesebben, hogy az elnevezést Romero találta ki, és nem mást takar, mint a Big Fucking Gun rövidítését, és legalább ilyen nagyra sikerült ez a 20. évfordulós Doom kiadás is, hisz a ’93-as Doom mellett helyt kapott a ’94-es folytatás, valamint annak kiegészítője, de itt van a lemezen a Doom 3 is, és annak két kiegészítője, magyarán az összes, az id által készített Doom epizód.
Ami óriási örömöt okozhat a rajongóknak, hogy a klasszikus Doom, teljesen érintetlenül van jelen, csak HD TV kompatibilitást kapott, éppen ezért egy durván 50 cm-es ablakban futtatható, csak úgy, mint a folytatása, a második rész. A játék még mindig hozza azt az eszméletlen, pokolian pergős hangulatát, mint annak idején, érdemes is azoknak külön ránézni, akik a korábbiakban nem találkoztak vele, mert köszönő viszonyban sincs a mai FPS játékokkal, egy teljesen más, időtálló élményt biztosít, amit a Doom II szintén visszaad, ám itt már egy teljesen más játékmenettel kell szembenézni.
Aki játszott vele annak idején, tudja jól, hogy a különféle ügyességi részekre gondolok, melyek révén már komplett platformjáték vált belőle, pályái pedig labirintusos helyszíneket rejtenek magukban, ahol nem könnyű feladat felkutatni a különféle kulcsokat és rejtett portálokat, hogy a végső kapcsolóhoz jussunk, szóval nem kevés agyalást is tartogat.
A Doom 3 esetében viszont már történtek változtatások, de kizárólag az előnyére. A prezentációt alaposan feltupírozták a HD grafikával, így a korábban csupán Xboxra megjelenő, a PC-s verzió közepes grafikai beállításainak megfelelő verzió, immár teljes pompájában tündökölhet, és meg kell hagyni, hogy a mai napig nagyon szép játékról van szó, a karakter modelleket leszámítva, mert azok már förtelmessé váltak, de a pályák, a környezet és az ellenfelek, nagyon mutatósak még mindig. A grafikai és hangeffekt tupír mellett, még 3D támogatást is kapott a játék, így, aki erre tartana igényt, hogy még inkább testközelből élje át a Doom 3 borzalmait, erre is lehetősége kínálkozik.
A játékmenetben annyi módosítás történt, hogy a korábbiakban sokakat zavaró elemlámpa használat javítva lett, és immár lehetőség van azt bármikor, bármelyik fegyver mellett bekapcsolni. Értem én, hogy annak idején a horror hangulatra akartak ezzel a megoldással rágyúrni, de ez már esztelen megoldás volt, hogy az elemlámpa egy külön fegyvernek minősült és csak önmagában lehetett használni, nem kevés frusztrációt okozva a játékosnak ezzel, mert a Doom 3 tele van sötét helyszínekkel, ahonnan előszeretettel rontanak elő a zombik. Éppen ezért a checkpoint támogatás is frissítve lett, bár ennek ellenére még mindig a folytonos mentegetésre lesz szorulva a játékos, ami a főmenübe lépkedés végett macerás továbbra is. Az alapjáték mellett ott figyel még a két kiegészítő is, melyek közül az egyik a tényleges befejezést nyújtja, ez lenne a Resurrection of Evil, amit ismerhetünk már korábbról, amíg a másik, a The Lost Mission, egy friss, kizárólag a BFG Editionben debütáló expanzió, de lényegében teljesen elhanyagolható kiegészítő epizódként szolgál, a Bravo csapat utolsó túlélőjének három óráját mutatva be, de az alapjáték pályáinak újra felhasználásával, így önismétlő és fantáziátlan, semmi újdonságot nem tartogatva.
Mint az jól látható, roppant tartalmasra sikeredett a Doom BFG Edition, valóban egy mindent magába gyűjtő kollekcióra, ami még némi csiszoláson is átesett, ott, ahol kellett, így a Doom játékok kedvelőinek feltétlenül ajánlott a beszerzése, ha nem figyel a polcon a széria összes darabja. Akik pedig nem ismernék a régi epizódokat, vagy egyáltalán nem találkoztak a sorozattal, itt a remek alkalom a pótlására.

Műfaj: belső nézetes akció (FPS)
Megjelenés: 2012. (Xbox 360, PlayStation 3, PC)
Fejlesztő: id Software
Kiadó: Bethesda Softworks
Zerko 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése