Temérdek játékos van, akik örömmel fogadták a generáció hajnalán az achievementek bevezetését, annak rendszerét, majd erre válaszként PlayStation 3-on a trófeák kezdeményezését. Ők azok, akik a díjak megnyitásában örömüket lelik, mégis, vannak jó páran azok is, akik értetlenül állnak a díjrendszerek értelme előtt.
Számomra évtizedekre visszamenőleg meg volt, hogy szerettem egy-egy játékot maximálisan kipörgetni, a lehető legtöbb dolgot felderíteni, teljesíteni, megnyitni, majd pedig a statisztika fület is előszeretettel böngésztem. Anno, a ’90 évek elején és közepén a hardcore réteg ugyanúgy igényelte a kihívásokat, mint manapság, ám még csupán foganatja sem volt a díjrendszereknek, éppen ezért kénytelenek voltak saját maguknak kitűzni különféle célokat egy már unalomig játszott játékon belül, vagy csoportokba összeverődve ötleteltek a lehetőségeken.
Ilyen volt annak idején a Wolfenstein 3D-ben felfedezendő összes rejtekhely, valamint kincs megszerzése, vagy a Doom egy adott pályájának végigvitele a lehető leghamarabb, a legnehezebb szinten, de születtek olyan elgondolások is, hogy csupán kés használattal teljesíteni egy játékot, vagy a Red Alert skirmish pályájának megnyerése, kizárólag gyalogos egységekkel.
Jóval a 2005-ös esztendő utolsó hónapjai előtt, amikor is debütált az Xbox 360 konzol és a benne rejtőző régi álma a hardcore rétegnek, az achievement rendszer, már a játékosokban megfogant eme célok kitűzése, és űzték azt profi szinten, hogy kedvenceikbe újabb és újabb órákat öljenek, miután kiismerték annak minden négyzetcentijét.
Ezzel a rövidke mesével meg is válaszoltam a díjak és trófeák több értelmi pontját is, ami nem másban rejtőzik, mint a szavatosság bővítésében, valamint plusz kihívások elé állítani a játékosokat, amennyiben igényt tartanak rá. Az örömforrást pedig pontosan ezen kihívások teljesítése nyújtja a díjak megnyitásával, ami a casual réteg számára szintúgy kedvet tud hozni, mivel ők hajlamosabbak egy-egy játék felett hosszabb időt is eltölteni, mivel érdeklődési körük szűkebben mozog, éppen ezért kedvenceikben több és több tartalmat igényelnek.
Egyszóval az achievement huntereknek nevezett egyének, pontosan eme kihívások teljesítéséért járó örömért gyűjtögetik szorgosan a pontokat, mely nem is feltétlenül számít elsődlegesnek, annál lényegesebb az a folyamat, míg a játékos kiismeri, kitanulja, majd pedig ügyessége révén teljesíti az adott feladatot, mire felcsendülhet füle számára a muzikális hangjelzés. Éppen ezért megvetendő az olyan fajta produktumok létezése, mint például az Avatar rajzfilm alapján készült játék, ami az első 5 percben kiezrezhető, ezzel igyekezvén a minőség tekintetében siralmasnak számító termék eladásait növelni, olyan játékosok körében, akik nem lelték fel valódi értelmüket a díjrendszereknek és azok közé tartoznak, akik pontszámaikat igyekeznek a lehető leghamarabb és legkönnyebben növelni.
A remekül átgondolt díjrendszer próbára teszi a játékosok kitartását és ügyességét, megmérettetve és versengésre buzdítva az embereket, aminek köszönhetően egy-egy játék szavatossága két-háromszorosára is nőhet.
Sok esetben egy 6-7 órás játékot képesek 20 órára is felduzzasztani, egy RPG esetében pedig akár további 50 órát is rápakolhat a játékra, megfelelő irányt mutatva a játékos számára a felfedezni valók terén. A generáción igen érdekes kihívások is születtek, némelyikük nehézségi szinthez kötött időre való teljesítés, mások a türelmünket vagy ügyességünket teszik próbára, akad olyan is, ami az újdonság kipróbálására sarkalja az embert, olyan opcióra, amivel nem élt korábban a játékon belül, de egy biztos, a Dead Rising 7 napos túlélő díja legendássá vált, ugyanis ennek megnyitásához 24 órás játékra van szükség, mentés nélkül.
Sok esetben egy 6-7 órás játékot képesek 20 órára is felduzzasztani, egy RPG esetében pedig akár további 50 órát is rápakolhat a játékra, megfelelő irányt mutatva a játékos számára a felfedezni valók terén. A generáción igen érdekes kihívások is születtek, némelyikük nehézségi szinthez kötött időre való teljesítés, mások a türelmünket vagy ügyességünket teszik próbára, akad olyan is, ami az újdonság kipróbálására sarkalja az embert, olyan opcióra, amivel nem élt korábban a játékon belül, de egy biztos, a Dead Rising 7 napos túlélő díja legendássá vált, ugyanis ennek megnyitásához 24 órás játékra van szükség, mentés nélkül.
Éppen ezért lehet mérvadóbb egy-egy nehéz, kevesebbek által megnyitott díj, mint a pontszámok összessége, mivel a játék műfajától és a fejlesztők kreativitásától erősen függ az adott cél nehézsége, és az azokért kiosztott pontszámok. De egy bizonyos: nagyon remek kezdeményezés volt a díjak bevezetése, amit sokak örömmel fogadtak a fent felsorolt okok végett, és remélhetőleg még hosszútávon lesz élvezhető a kitűzött célok teljesítésével járó öröm, azok számára, akik keveslik a játékok puszta végig vitelét.
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése