2013. január 16., szerda

Vissza az időben - Mortal Kombat teszt


Az előző generációs Mortal Kombat epizódok nem nyerték el a rajongók tetszését és a Midway bármennyire is törekedett a csorbák javítására, az alapkoncepciótól nem volt képes megválni, ami a cég haláltusájához vezetett, melyet képesek voltak fokozni egy MK vs. DC Univerese szintű játékkal. Több sem kellett ahhoz, hogy lehúzzák a rolót.



De mégis szerencsésen alakult a videojátékok történelmében jelentős szerepet játszó csapat sorsa, hisz színre lépett a Warner Bros, aki felvásárolta a fejlesztőcéget. Most kiderül, hogy nekünk, játékosoknak is szerencsét jelent-e ez a mozzanat, az új, rebootolt Mortal Kombat résszel.
Az armageddont előidéző végső összecsapásnál Raiden veszve érez mindent, a földi harcosok végérvényesen elbuktak, így utolsó lehetőségként egy üzenetet küld vissza múltbeli énjének, aki ha konkrétan nem is ismerheti fel a probléma forrását, azt mindenképp tudja, hogy minden korábbinál elszántabban kell csapatát felkészítenie a viadalra.
Önmagában a történet visszatekerése nem jelentene forradalmi megoldást, éppen ezért a játék koncepcióját is megváltoztatták, egyenest visszatérve a gyökerekhez, eltörölve a több harcmodoros, 3D -s küzdelmet, a régen oly jól működő 2D -s viadalokra cserélve vissza. A dimenziók csökkentésével sokan asszociálnának egy kevésbé látványos, inkább a múltban megragadt játékra, de ennek ellenkezőjét már a Street Fighter IV bizonyította, hogy kellő szakértelemmel és művészi érzékkel állva a designhoz, nem így van.
Egyértelműen kijelenthető, hogy hosszú évek óta nem lehetett ilyen lehengerlő látvánnyal bíró MK epizóddal találkozni, mely ennyire letaglózná az embert és ebben nagy szerepe van a korábbi részek fakó színárnyalatainak elhagyásának, minek köszönhetően sokkal élettel telibbé sikerült varázsolni mind a játékot, mind pedig karaktereit. Technikailag mindenképp egy a jelenkornak maximálisan eleget tevő epizóddal állunk szemben, és ez vonatkozik a remek aláfestő zenékre, hangeffektekre és szinkronra egyaránt.
A harci felállás pedig egyenesen az alapokhoz nyúlt vissza, az oldalnézetes, egy küzdő stílust használó mérkőzésekkel, ahol a kódok segítségével tudjuk előcsalni a speciális támadásokat, ahova a fegyverek is rejtve lettek. Egy lényegesen letisztultabb, könnyebben kezelhető és folytonosabb küzdelmi rendszert kapunk ezzel, eltörölve a korábbi epizódokat ért legerősebb vádakat, a lassúságot. A nagy klasszikus pályák modern köntösben való visszaemelése fantasztikus élményt hordoz magában, főleg, hogy azok kivégző helyei is visszatértek.
Önmagában azért ez így nem feltétlenül állná meg helyét, éppen ezért a dinamikus kamera és számtalan látványos effekt mellett, bevezetésre került egy igen komoly -mind a látvány, mind pedig a játékbeli hasznossága szerint - potenciállal rendelkező funkció, az X-Ray Attack. Az alsó sarokban található, három egységre osztott mérőcsíkunk (Super Meter) a bekapott találatok arányában növekszik, és a feltöltött egységek száma szerint tudunk különféle speciális mozdulatra szert tenni. Az első csíkot felhasználva speciális támadásunk és kombózásunk extra sebzéssel bír, míg a második csíknál léptetve életbe, kiszabadulhatunk az ellenfél sorozatos pofonjai közül. A harmadik pedig egy a Mortal Kombat névhez tökéletesen illő támadást, az X-Ray -t indít be, amikor is a karakterekre szabott egyéni támadássorozat indul be röntgen alatt mutatva ellenfelünk szervi roncsolódásait. Az impozáns látvány mellett kiemelkedő sebzéssel is rendelkezik, így egy sokat csépelt játékos akár meg is fordíthatja a harc kimenetelét általa, de a részletes sérülésmodellezésnek köszönhetően, ellenfele leszakadt húscafatjaiban mindképp gyönyörködhet.
A főmenüben az első lehetőség, amibe botlani fogunk az a Fight mód, ahol a megszokott arcade létrán küzdhetjük fel magunkat a főellenfélig és tehetjük ezt párban is akár, Tag módban, ahol a Super Meter segítségével látványos társas támadásokat intézhetünk ellenfeleink ellen. Minderre lehetőség kínálkozik két humán játékos közötti összecsapás keretein belül is, amennyiben offline szeretnénk játszani.
A második opció lényegesen komolyabb élménnyel bír, hisz ez a Story mód, ahol az MK történetét élhetjük át a játék motorjával, nagyon tisztességesen elkészített átvezető filmekkel, melyek két küzdelem között kerülnek levetítésre. A múltba való visszatéréssel egy teljesen új történeti vonalat kezdenek el harcosaink, hisz Raiden a sugallattól vezérelve másképp cselekszik bizonyos helyzetekben, ami további változásokat is magával hoz. Ennek köszönhetően változhat a szerepek leosztása és egy-egy karakter arculata is, de a cél továbbra is a világhódító Shao Kahn birodalmi törekvéseinek megtörése. Az igen hosszú, a régi sorozat első három epizódjának történetét magába sűrítő sztori során nem lesz lehetőségünk karakterválasztásra, hanem az éppen aktuális szereplőt vehetjük irányításunk alá, aminek révén majd minden harcos megfordul a kezünk alatt.
A következő játék lehetőség a Challenge Tower, ami összességében 300 kihívást tartogat a játékos számára, amik között a legváltozatosabb felállások találhatóak. Van, hogy Johnny Cage speciális támadásaival a ránk törő zombikat kell irtani, vagy ugyanez Stryker fegyverével, de akad olyan is, ahol a láthatatlan ellenfelet kell leküzdenünk, vagy éppen tűzlabda eső zavarja a játékteret, esetleg a pálya libikókaként viselkedve billeg, erősebb támadást adva a fent helyet foglalónak. A torony keretén belül nyithatjuk meg a visszatérő régi kedvenceket, a Test Your Might, Test Your Sight, Test Your Luck és a Test Your Strike mini játékokat is. A létrán kapaszkodva egyre feljebb, a kihívások vissza-visszaköszönnek egyre nehezebb szinteket biztosítva, egyre tetemesebb pénzjutalommal megtoldva.
Ezeken kívül Training lehetőség áll rendelkezésre, ahol alaposan begyakorolhatjuk a kombókat, speciális mozdulatokat és kivégzéseket, melyek ezúttal mindegyike elérhető a kódlistán a rég nem látott Babality átokkal egyetemben. Az Extras menü alatt a különféle játékmódokból összegyűjtögetett pénzünket költhetjük el a kripta számtalan megnyitható extrájára, tervezeti rajzokra, képekre, életrajzokra, alternatív ruhákra, kivégzésekre, de akár kódokat is megnyithatunk, melyek segítségével megbolondíthatjuk a játék menetét például nagy fejet varázsolva a harcosoknak.
Végül egy opció maradt, tartalmi szempontból az egyik legfajsúlyosabb, ez pedig az online része a játéknak, ahol a korábban ismertetett játékmódok mellett Ranked Match -cseket is játszhatunk, de a legérdekesebb mindenképp a King of the Hill mód, ahol egy csoportba való besorolást követően, végig kell verekednünk magunkat a játékosok hadán, hogy a bajnoki címet elnyerjük.
A játék tartalmi szempontból kimeríthetetlen a műfaji adottságai végett. A történettel 7-8 órát biztosan el lehet lenni, amellett, hogy az ember fokozatosan lejjebb fogja vinni a nehézségi szintet annak komoly kihívásai végett. A Challenge Towerben megakadva tetemes pénzmennyiség fejében átugorhatjuk az adott próbatételt, de még így is 13-15 órát alapból képes biztosítani, már ha nem unja el az ember a visszaköszönő feladatok végett.
És ezzel elérkeztünk ahhoz a kevés negatívumhoz, amiért a Mortal Kombat reboot nem lehet tökéletes. Mert hiába is van nekünk 300 kihívásunk, ha 50 elteltével sora köszönnek vissza a feladatok, egy idő után mindenképp ráun az ember. 



A Story mód nagyon tisztességesen lett összekalapálva, tényleg le a kalappal előtte, de az előző generáción tartalmi szempontból el lettünk kényeztetve és most nincs se Conquest mód (helyette van a Story), se egyéb játék lehetőség, mint például a Chess Kombat, ami után üvölt a játék, mint lehetséges pluszért. További nagyobb hibája, hogy a kombókat nehezen veszi a program, nagyon rá kell érezni arra a ritmusra, hogy megfeleljen a számára, amit tapasztalni is fogunk a Training mód feladatai között.
A Mortal Kombat rebootja valóban egy teljes mértékű újraindulást jelent. Az alapokhoz való visszatérés és annak modern megjelenítéssel való felruházása, elképesztő élményt hordoz magában, amit csak tovább fokoz az X-Ray támadás bevezetése. Ebben a játékban minden műfajkedvelő megtalálhatja számítását, de leginkább azok, akik a klasszikus részek hódolói voltak.

9 pont

Műfaj: verekedős
Megjelenés éve: 2011. (Xbox 360, PlayStation 3)
Fejlesztő: NetherRealm Studios
Warner Bros. Interactive Entertainment
Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése