2021. április 11., vasárnap

Zakatol a Zetor - Farming Simulator 2017 teszt


Érdekes és egykoron népszerű műfaj volt a farm menedzsment, mégis parlagon hevert hosszú ideig, így nem véletlen, hogy sikerszériává nőhette ki magát a Farming Simulator sorozat, amint felbukkant. 
Számomra mindig is az 1993-as SimFarm jelentette a farm menedzsment alfáját és omegáját, az igazság az, hogy annak idején a Maxis olyan részleteiben és érdekesen alkotta meg a gazdálkodás szimulálását, hogy annak minőségében és tartalmában sem igazán sikerült egy játéknak sem a babérjaira törni az évtizedek során, de azt hozzá kell tenni, hogy nem is sokan próbálkoztak vele, és sajnálatos módon hosszú ideig parlagon hevert a téma, a sikeres MMO-kat leszámítva, egészen addig, amíg a Farming Simulator széria első epizódja fel nem bukkant, betöltve egy óriási piaci rést, mire már mások is úgy látták, hogy ki kell aknázni a menedzsment játékok ezen szegmensét, napjainkra ismételten felvirágozva a kínálat, ám nem mindegy, hogy milyen megközelítésben és minőségben. 
A gyatra kínálat pár darabját próbálgatva az évtizedek alatt, szkeptikusan álltam a játékhoz, és ez részben beigazolódott, részben pedig rácáfolt az alkotás. Ahogy a cím is hirdeti, ténylegesen egy komplett szimulációt kapunk, azaz mindent magunknak kell elvégezni részletekbe menően, első sorban a mezőgazdasági gépek vezetését helyezve a középpontba, másodsorban az ezek használatához nélkülözhetetlen növénytermesztést, és hiába bővült évről évre a széria tartalma, még mindig szerény az ültetni való kínálata, bár ez úgyis teljesen mindegy lesz, mert az árfolyamokat böngészve, a legértékesebbre fogunk ráállni, csakhogy ’93-ban az árak erős ingadozást mutattak és így mindig más-más növény került a földekre, addig jelen esetben csak annyit kell figyelni, hogy mikor érdemes a silónkban tárolt terményt értékesíteni, vagy várni az időközönként befutó még értékesebb egyéni megrendeléseket. 
Az első pillanatokban nehezen fogjuk felvenni a fonalat, így az első 3-4 óra a betanulással zajlik, mivel nagyon fapados a tutorial, de a súgó is, mely utóbbi a menüben elérhető tömör leírás a munkafázisokról, és ahogy olvasom a fórumokon, sokaknak meg is gyűlt a baja a csökevényes oktatómóddal, de azért annyira nem vészes a helyzet, mert például a gépek esetében minden funkció a gombok szerint van jelezve, így ki lehet tapasztalni a dolgokat, csak türelem, sok türelem kell hozzá. Ha viszont idáig sikerül eljutni, akkor karakterünkkel belső nézetben megindulhatunk a kultivátorral felszerelt traktorunk irányába, hogy porhanyósra szántsuk a kezdő farmunk egyik parcelláját, majd a vetőgépre cserélve, beültessük a kiválasztott növénnyel, a jobb hozam végett műtrágyázzuk, permetezzük, majd a szerencsére állítható idősebességgel operálva, bevárjuk az érési időszakot, amikor a kombájnnal betakarítjuk munkánk gyümölcsét, platóra töltjük és a kereskedésbe szállítjuk terményünket, vagy a silóban elraktározzuk a jobb ajánlat reményében, mindenhez külön-külön, a megfelelő gépet alkalmazva, melyek között szerencsére egyetlen gombnyomással teleportálunk. 

Egy ideig érdekes, majd roppant monotonra vált a sorok közötti cikázás, akár a részletesen kidolgozott belső, vagy külső nézetet választjuk, így szerencsére a munkafolyamatok kiadhatóak bérbe, hogy időközben a többi parcellával is foglalatoskodjunk, majd ahogy pereg a bevétel számláló a kiadások levonását követően, további földterületeket vásárolhatunk és vonhatunk be a művelésbe, de elruccanhatunk a szomszédos farmokra is bérmunkát, illetve inkább kihívásokat vállalni, ugyanis még a szükséges gépet is alánk rakják, így kell időre teljesíteni az adott munkafolyamatot. A későbbiekben bővíthetjük farmunkat állatállománnyal, tehenet, sertést, bárányt és csirkét tartva, majd, ha már kellőképpen profitálóvá vált gazdaságunk, a fakitermelésbe is belevághatunk, szóval a 2017-es epizódra elég kellemesre bővült a tartalom, még annak ellenére is, hogy a növények és állatok listája lehetne jóval terebélyesebb és a gyümölcstermesztés egyáltalán nem kapott helyet a játékban. 
Az igazi szépségét az a szabadság jelenti, amit a mezőgazdasági gépek palettája és a részletes munkafázisok hordoznak magukban, temérdek, de tényleg bődületesen sok, részleteiben lemodellezett traktort, kombájnt, kamiont, bálázót, utánfutót, targoncát, homlokrakodót és egyéb kiegészítőket vonultatva fel valós márkák alapján, melyeket igen borsós áron mérnek, gazdaságunk fejlesztése pedig további lehetőséggel rendelkezik a különféle építmények felhúzásával, a gondozást nem igénylő, de folyamatos bevételt termelő üvegházakkal, újabb silókkal, garázsokkal, raktárakkal, továbbfokozva a szimuláció részleget, hogy valóban a legapróbb dologtól kezdődően mindent saját magunknak kell elvégeznünk, különben a fű se nő a farmunkon. Példának okáért, ha belépünk a shop menüjébe és a műtrágya vagy permetszer készletünket feltöltjük újabb termékek vásárlásával, akkor bizony a megfelelő raktérrel rendelkező teherautóval, és a tömeg végett megfelelő rakodógéppel kell az üzletig utazni, hogy ott mindent rendjében felpakoljunk és elszállítsunk a raktárba, azonnal tetten érhetően, hogy elsősorban a gépek használatára helyezték a szimulációs hangsúlyt és sajnos csak másodsorban a növénytermesztésre. 
Ugyanez a helyzet a földműveléssel és állattartással is, szerencsés módon a kezdő szett kiszolgálja a talajlazítás, vetés, trágyázás és aratás folyamatát, de mindenből a legolcsóbb, ebből fakadóan alacsonyabb teljesítményű és kisebb gépekből, tehát ha tempósabban darálnánk a gabonát, akkor a már közepes szinten is nehezen kuporgatható összeget kell szánni egy szélesebb munkaeszközre, de ha krumplit, vagy kukoricát takarítanánk be, az már nem csak a kiegészítő cseréjét, hanem egy teljesen más gépet követel meg, ugyanígy az állattartás esetében, hogy a költségeket leszorítsuk, az aratás után hátrahagyott szálak bálázásához ismét be kell ruházni a szükséges gépre, temérdek márka kínálatából válogatva. Csak mindez roppant lassacskán halad, ami önmagában nem lenne baj, inkább jelent problémát az a monotonitás, melybe kényszerül a játékos, amennyiben növelni szeretné a bankszámláján szereplő összeget, a kezdeti kevés művelendő terület és a foglalt masinák végett, a gépek monoton vezetésébe is kényszerülve, majd időt nyerve a más-más fázisokat bérmunkába kiadva, hogy a következő parcellát készítsük elő, vagy éppen arassuk le, folyamatos rotációban a földekkel, miközben az idő tekergetésével babrálunk a munka meglétét követően, hogy az érést kicsit feljebb tornásszuk. 
Ez a monotonitás, roppant unalmat képes kiváltani, és márpedig sok másból nem áll a játék a pénz hiányában, annak feltornászása pedig nagyon sok időt igényel, hogy kipróbálgassunk más tevékenységet és a hozzájuk kapcsolódó gépeket, éppen ezért nem is értem, hogy a temérdek funkció mellett miért nem fért el egy menedzsment felület, ahol egyszerűbben elnavigálhatnánk a gazdaságot, viszont azt feltétlenül meg kell jegyezni, hogy minden repetitív és egyhangú vonása ellenére, ott van valami megfoghatatlan szegmens, ami örökösen a „na még ezt learatom/bevetem/felszántom” érzésre motiválja a játékost, nehezen szabadulva a Zetor fülkéjéből. 
A megjelenítés tekintetében nagyon szélsőséges lett a játék, és ez is közrejátszik abban, hogy hiányzik a hangulata, a környezet nagyon fapados kidolgozottságot kapott, így még egy relaxációs játéknak sem fér el, hogy esetleg a naplementében bámészkodunk, amíg cikázunk a sorok között, a gépek viszont nagyon részletes modellezést kaptak (ismét tetten érhetően a hangsúly), pompásan festenek, csakúgy, mint a felrotált talaj rögök, melyek besározzák a járművünk fényezését, így néha nem árt a garázshoz is kiállni, hogy a magasnyomású mosóval ismét csillogó állapotba hozzuk egy rövid időre, és ebből a momentumból jól kisejlik, mind a gépek, mind pedig a játékmenet részletgazdagsága, amiben viszont páratlan a Farming Simulator, megfejelve a kiválóra sikerült géphangokkal. A tartalom terén is a masinák és épületek vitték el a teret, összesen csak kettő, de nagyon terebélyes térkép között válogathatunk (mint a karakter választónál női vagy férfi, az agrár birodalom főhősét, amit nem is értettem, hogy mi szükség rá, amikor utána csak az ing színe állítható legfeljebb, és ráadásul belső nézetben játszódik), melyek komplett, forgalommal rendelkező kisvárosnak, erdőknek, mezőknek, más tanyáknak, különféle telepeknek és vasútnak adnak helyet, így érthető is a szolidabb választék, lényegében a műfajából adódóan a végtelenségig kínálva tartalmat. 
Nehéz ajánlani a játékot és nem annak minőségi problémái, hanem a műfaj megközelítése végett, így kimondottan egy célcsoportot lehet nyugodt szívvel vásárlására buzdítani, azokat, akik a fent elhangzottak alapján egyértelműen kedvet kaptak a pepecselésig részletekbe menő munkafázisokhoz, nem riasztja el őket a repetitívség, és méghozzá azért nem, mert elsősorban pont egy ilyen, a mezőgazdaságigépekre fókuszáló játékot keresnek és elvesznének annak lassú tempójú menedzselésének a világában, miközben a prezentáció avíttassága sem zavarja őket, mert a gépek azok csillognak és zörögnek, ahogy kell. Mindenki másnak egy próba ajánlott a vásárlás előtt, minden vonzalom ellenére is, mert bármennyire is népszerű a sorozat, a díjak megnyitásának arányán jól látszódik, hogy egy rétegjátékról van szó és nagyon sokan hamarjában elengedték, akár az oktatómódnál. Azt viszont meg kell jegyezzem, hogy a jó értékelés nem pusztán önérdeme a játéknak, hanem a konkurensek hiánya végett is érdemelte ki, melyek később színre lépve sem sokban tudtak újat mutatni, inkább kopírozták le a Farming Simulator játékmenetét.

7 pont

Műfaj: mezőgazdasági menedzsment/szimulátor
Megjelenés: 2016. (PlayStation 4, Xbox One, PC, Mac) 2017. (Nintendo Switch)
Fejlesztő: Giants Software
Kiadó: Focus Home Interactive

Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése