2013. szeptember 28., szombat

Élet a farmon - SimFarm


Will Wright ’89-es városépítős játéka, a SimCity, olyan alapokat fektetett le, melyből az alkotó számtalan alternatíváját hozhatta létre a menedzsment játékoknak, amik közül a SimFarm nyerhette el a legerősebb „unokatestvér” címet, a benne rejlő számos lehetőségével, melyek segítségével egy komplex farmgazdaságot építhettünk fel és menedzselhettünk.
Unokatestvér, mint ahogy a dobozfelirat is hirdette annak idején ’93-ban, utalva arra, hogy a hamarjában nagy népszerűségre szert tevő városépítgetős játéknak elérkezett a vidéki változata, ahol egy zsebkendőnyi méretű földet vehettünk birtokba, hogy a rendelkezésre álló szűkös összegekből felvirágoztassuk azt, egyre terebélyesebb méretű gazdasággá téve azt.
Mint a nagy testvérénél, itt is számos lehetőség kínálkozott ennek megvalósítására. Első lépésként választhattunk, hogy a földművelésből, állattenyésztésből vagy a kettőt megfelelően kombinálva akarunk-e sikerre törni.



Temérdek növény állt rendelkezésünkre, melyek között megtalálhatóak voltak az olyan fontos zöldségek, mint a krumpli, paprika, gabona, kukorica, paradicsom, retek, hagyma, répa, saláta, de akár dohányt, cukorrépát, gyapotot is termeszthettünk a különféle gyümölcsfák mellett, ahol a körte, alma, barack, cseresznye és társaik között válogathattunk.
Az ültetést követően természetesen ügyelni kellett arra, hogy minden növény a maga számára leginkább optimális vízfelvétellel rendelkezzen, éppen ezért nem volt érdemes az esőzésekre várakozni, hanem ennél célszerűbb volt a közeli folyókból vagy tavakból, vízpumpák segítségével öntözőrendszereket kiépíteni, kevesebb pénzmag esetén pedig víztározókkal ellátni földjeinket. A termény betakarítását intézhettük bérelt vagy vásárolt gépekkel is, persze a kezdetekben inkább az előző megoldást választva, mígnem gazdaságunk elérte azt a szintet, hogy saját traktorokba, kombájnokba és teherautókba ruházhattunk be, melyek a silókba szállították terményünket.
Az értékesítés külön érdekessége volt a játéknak, hisz az árfolyamok folytonosan váltakoztak a piaci kereslet és várható termény mennyiség függvényében, éppen ezért volt érdemes már előre kinézni, hogy melyik növénnyel, nem csak tőkénket forgathatjuk vissza, hanem profitálhatunk is. Persze a sikerhez gondoskodnunk kellett a megfelelő permetezésről és trágyázásról is, melyeket szintén a piacról beszerezve halmozhattunk fel farmunkon, vagy pedig ráfizetéssel, a bérmunkásoktól szereztük be azokat. Az akkoriban meglepően összetett rendszerrel, nagy óvatossággal kellett bánni, hogy ne borítsuk fel farmunk pénzkészleteit, hisz egy mínuszos év is elegendő volt ahhoz, hogy utána évekig tartó kapkodással billentsük vissza a könyvelést.
Az állattenyésztés egy valamivel egyszerűbb, alacsonyabb jövedelmet ígérő befektetést képviselt a játékban, ahol lovakat, birkákat, teheneket, kecskéket, disznókat és más haszonjószágokat nevelgethettünk fel, hogy a piacon értékesítsük őket. Az ellátás hosszas ideje többnyire kevés jövedelemmel kecsegtetett, mivel rengeteg takarmányra és ivóvízre volt szükségük az állatoknak, amellett, hogy karámokra is be kellett ruházni. Állapotukat folytonosan nyomon követhettük az egyes példányoknak, ettől függött árértékük is.
Farmunk méretét folytonos ingatlan vásárlással bővíthettük, amit érdemes volt előtérbe helyezni, mivel a szomszédságunkban egy folytonosan terebélyesedő város foglalt helyet, ami sorra tette rá kezét az értékes földekre. 



A játékban számtalan kisegítő lehetőség állt a rendelkezésre, a különféle leírásoktól és hasznos tanácsoktól kezdve, időjárás előrejelzések, banki kölcsönök, termékenységi térképek, részletes könyvelések kaptak helyet, amellett, hogy mi magunk generálhattuk térképünket, ha kedvünk tartotta. A SimCity-hez hasonlóan, itt is számolni kellett különféle természeti katasztrófákkal, mint a tornádó, szárazság vagy növénybetegségek felbukkanása, Godzilla ezúttal távol maradt.
Mindezt egy pixelekkel tarkított, ám roppant bájos grafika és dallamos, de nagyon szűkös zenei aláfestés kísérte, ami a kornak nemhogy megfelelt, de kísérő ábrái, illusztrációi kifejezetten szépnek hatottak, külön varázst teremtve a játék légkörébe. A növények fejlődésének animációja, állataink mozgolódása, a tanyán zajló aratási és vetési események pedig csak tovább fokozták minden pillanatát ennek a légkörnek. 
A SimFarm a mai napig őrzi azt az egyedi lebilincselő élményt, mellyel a játék rabul képes ejteni az embert hosszas órák erejéig. Az addiktív koncepció és az elért siker ellenére mégsem kapott folytatást a játék, ellentétben nagy testvérével, a SimCity-vel, viszont számtalan az alapötletét felhasználó műfajbeli játék született, ám ezek egyike sem volt képes azt a fajta hangulatot és összetettséget visszaadni, melytől legendássá vált a farm szimulátor.

Műfaj: menedzsment
Megjelenés: 1993. (DOS), 1994. (Mac), 1996. (Win 3.1x)
Fejlesztő: Maxis Software
Kiadó: Maxis Software, Mindscape
Zerko

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése