2012. november 9., péntek

Szolga vagy ellenálló - The X-Files: Resist or Serve


Colorado egy kisvárosában, Red Falls -ban furcsa gyilkosság sorozat üti fel fejét. A lakosság a természetfeletti képességekkel rendelkező ikerpárt, Mandy és Kaitlyn Winslow -ot gyanúsítja boszorkánysággal. Mulder és Scully ügynök a városba utazik, hogy fényt derítsenek a furcsa eseményekre, de késve érkeznek…a várost ellepték az élőholtak.


A Resist or Serve a TV sorozat hetedik évadjába épül be szorosan, remekül kiegészítve annak helyenként nyitott szálait és a nyomozás előrehaladtával fény derül arra, hogy a helyi boszorkányüldözés és a holtak feltámadása mögött lényegesen jelentősebb dolgok állnak, a már korábban megismert sötét idegen anyag, melynek segítségével a kolonizálók az emberekből egy rabszolga fajt akarnak kitenyészteni.
A második X-Files játék kizárólag PlayStation 2 -es masinákra látogatott el és egy remekbeszabott túlélő horror élményét képes nyújtani. A klasszikus Resident Evil -ekhez hasonlóan rögzített kamera nézetet és renderelt háttereket használó játéknak az építőelemei is ahhoz hasonlóak, hisz alapvető feladatunk a tárgyak, kulcsok, kódok felkutatása és azok megfelelő kombinálása és a jó helyen történő felhasználása a túlélés mellett. Utóbbi szintén a már jól bejáratot formulára épít és az automata célzás segítségével kell az életünkre törő ellenfeleket likvidálni a rendelkezésre álló szolid lőszermennyiség által.
A kiinduló helyszín, majd a folytatás is igen erős RE beütést ad a játéknak, mivel azok legkiválóbb helyszíneit emelték át a zombik lepte kisvárossal (lásd. RE 2) és a kutatóintézettel (ami erősen hasonlít a RE 1 kastélyára). Annak ellenére, hogy a játék közben helyszíni hasonlóságokra bukkanunk a nagy ihletővel párhuzamot vonva, mégsem merjük a másolás vádjával illetni a készítőket, mivel a szoros hasonlóságok ellenére egy teljesen más atmoszférájú levegőt szippanthatunk be, ami a sorozat rajongóinak nagyon is ismerős lesz. Már a főmenü ad egy jellegzetes X-Files ízt a játéknak a háttérben legördülő filmes betétek és a sorozatra jellemző zenei aláfestés felcsendültével. Az első pillanatban elkapja a játékost a remekül megteremtett atmoszféra, de beljebb merészkedve, a fejezetek elindításával a program tovább emeli a hangulatot a sorozat introjának levetítésével.
Természetesen nem áll meg ennyiben a jellegzetesség, elsőként a kiválóan megírt és a szériába remekül kapcsolódó történet biztosítja azt, majd az eredeti szinkronhangokon felcsendülő jól ismert hívő és szkeptikus párbeszédei csapnak össze, amit csak tovább fokoz a remek tempójú, rejtélyekkel átitatott történet adagolása. A kiváló design -nal lemodellezett kisváros, kutatóintézet, Mulder ügynök lakása, az FBI központ valamint a tunguskai helyszínek önmagában magukban hordozzák az egyedi, misztikummal átitatott borzongást, amire a zseniális zenei aláfestés, majd pedig helyenkénti kiváló hatásvadász effektusok még magasabb szintre képesek azokat emelni a lebilincselő cselekmény közepette. A hab a tortán a történet nem előre kiszámíthatósága, a váratlan és meglepő helyzetek és fordulatok, amik sorra, apránként adnak hozzá a játékkal töltött idő élvezetéhez.
Az ismerős helyszínek mellett ellátogatott minden lényeges szereplő is a sorozatból, szigorúan megőrizve a TV szériában szerzett hitelességüket. A történet 3X2 fejezetre van felosztva, amit mind két karakterrel teljesíthetünk, akik külön utakon járják be az adott helyszíneket, időközönként összetalálkozva. A külön utak, más-más feladatokat és lokációkat hordoznak magukban, de ezek esetében mindkét szereplőre a kulcsok és tárgyak felkutatása, azok megfelelő kombinálása és felhasználása jellemző. Más a helyzet akkor, amikor a két ügynök összetalálkozik, ekkor többnyire Mulderre marad az akció rész, amíg társa Scully az adott rejtvényt, feladványt oldja meg, melyek között boncolás és kémiai vegyületek kikeverése is akad. Még az ilyen szituációkban is más élményt képes nyújtani a játék, mivel más karakter választása esetén felcserélődik a védelmező és problémamegoldó szerepe. A remekül megszerkesztett párhuzamos helyszínbejárásnak és eltérő feladatoknak köszönhetően az egy karakterrel elérhető 7 órás játék idő így 14 -re duzzad.
A fejtörők megoldásai alapvető logikára építenek, valamint jó memóriára. Utóbbira azért is lesz szükségünk, mert hiába osszák meg velünk az ügynökök jegyzeteiket, nem feltétlenül adnak nekünk helyes irányt, inkább azokból következtetve tudunk tovább lépni, felidézve emlékezetünkből azon helyeket ahol zárt ajtókat találtunk és, hogy vajon oda beillenek -e a szerzett kulcsok. Az inventori -ban található slotokkal legalább nem kell okoskodnunk, mivel ezekből végtelen mennyiség áll rendelkezésre (ellentétben a kevés lőszerrel, ami elengedhetetlen a műfajhoz), viszont a mentéssel már bajban lehetünk, mivel ezeket csak is a kijelölt helyeken, a szigetelőszalagból ragasztott X -eknél tehetjük meg. Amint kicsit előrébb látunk a cselekményben, és ismerni fogjuk a történéseket, gyakran módosítjuk majd mentett állásunkat, hogy ne kelljen bizonyos teendőket ismét elvégezni, mivel a játék piszok nehéz helyzetekkel operál és gyakran el fogunk vérezni.
A játék a humán és állat zombikon kívül más természetfeletti ellenfelekkel is operál, mint a fekete idegen olajjal fertőzött főellenfelek, vagy azok érintésre azonnali halált okozó változataik, a Mulder rémálmában szerepet kapó idegen faj ragadozói, de a tunguskai térségben, a legkülönfélébb paranormális képességekkel rendelkező papokkal kell felvenni a harcot. Ezek elpusztítására a 9mm -es Glock -on kívül, shotgun, AK-47, saját barkácsolású molotov koktél és a keményebb összecsapásokra M4 -es gépfegyver áll rendelkezésre. Az X-Files -hoz képest szokatlannak tűnhet ez a komoly arzenál, ám annak ellenére, hogy vérbeli, kevés ellenféllel operáló túlélő horrorról van szó, igencsak bővelkedik a boss harcokban, ahol a megfelelő pusztító eszközök bevetése mellett ügyességünkre is rá leszünk szorulva.
A rajongóknak kiváló bónusz az Extras menüben megnyitható átvezető filmek, a kulcsfontosságú szereplők részletes életrajza, concept art galéria, de ami a legérdekesebb az ismét a két ügynök különböző konzekvenciája az üggyel kapcsolatos jelentésben.
A X-Files kiváló adaptáció, mely nem félt a nagyoktól átemelni remek paneleket, hogy a TV szériához kapcsolódó, szép kerekre megírt történetébe ágyazza azokat. A történet lassú, remek tempójú adagolása még azt az illúziót is képes kelteni, hogy mi magunk vagyunk a rejtély felgöngyölítői. A változatos és kiválóan megválasztott helyszínek, a történeti aprólékosság és fordulatok pedig nem egyszer meglepetést képesek okozni a játékosnak. Vérbeli túlélő horror X-akták köntösben, amit minden a sorozat rajongónak lehet ajánlani, és azoknak, akik nem idegenkednek magától a filmtől, mert egy remek klasszikus horror játékmenetben lehet részük.

Műfaj: túlélő horror
Megjelenés: 2004. (PlayStation 2)
Fejlesztő: Black Ops Entertainment
Kiadó: Vivendi Universal Games

Kapcsolódó bejegyzés:
The X-Files: Resist or Serve kódok (PlayStation 2)
Zerko



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése