Jó ideje rebesgetik, hogy a Google beszáll a konzolpiacba, a generációváltásra időzítve legújabb termékét, aminek kontrolleréről a napokban szivárgott ki egy kép, most már tudjuk, hogy ez valós volt, a prezentációból pedig kiderült, hogy mire képes ez az irányító, ugyanis ezen van a hangsúly, nincs konzol.
A Google nem egy új konzolt, hanem egy játék platformot, egy streaming szolgáltatást leplezett le, amihez társul a szerverrel közvetlenül kommunikáló kontroller. Ilyenfajta szolgáltatásból már láthattunk párat, ami a kereslet hiányában bedőlt, majd a konzolgyártók felvásárolták őket, hogy egy felhő alapú rendszer birtokába jussanak, szerepük pedig annyira redukálódott, mint a Sony PS Now rendszere, amivel PC-re lehet PlayStation játékokat streamelni, így joggal merül fel a kérdés, hogy mivel tud a Google Stadia többet, mint elődjei? Sokkal.
Ennek oka a megfontoltan megtervezett és kivitelezett technológia, ami révén 1080p felbontással és 60fps képfrissítéssel képes a rendszer játékokat streamelni, hardvertől függetlenül, telefonra, tabletre, laptopra, PC-re, de akár TV-re is, csupán két lényeges kitétellel: legyen gyors internet és Chrome böngésző.
Ezek ugye nem nagy elvárások manapság, és így egy meglévő hardveren lehet játszani minden különösebb beruházás nélkül, egyedül a Google szolgáltatásának funkcióival ellátott, pluszgombos kontrollert lehet megvásárolni, de ez sem muszáj, mivel más irányítókat is támogat a Stadia, ami játékosonként 10,7 teraflops teljesítményt produkál. Szemléltetésként ez több, mint a PS4 Pro és az Xbox One X összteljesítménye, amiről egy titkolt gyártóval (feltehetőleg AMD) rendelkező, többszálas feldolgozást támogató 2,7 GHz-es processzor, 16 GB RAM és az Nvidia RTX 2080-nál erősebb, egyedi grafikusvezérlő gondoskodik, az ígéretek szerint hamarosan a 4K, későbbiekben pedig a 8K felbontást és 120fps képfrissítést is támogatva.
Amit ebből láthattunk ezidáig, az a Google platformjának legfontosabb partnere, a Ubisoft által szolgáltatott Assassin's Creed Odyssey, ami zárt tesztelés formájában volt kipróbálható, de a rendszer erejét és a főbb grafikus motorok támogatását megpillantva, már az id Software is becsatlakozott, hogy a Doom Eternal, a beígért 4K felbontással debütáljon a Stadián.
A streamelt játékok rákfenéje mindig is a lag volt, az első tapasztalatok alapján ezt a Google-nek sikerült kiküszöbölnie és roppant minimálisra szorítania, emellett a játékok töltési ideje is jelentős csökkenést mutatnak, a tömörítési eljárás pedig csak felvételek kikockázásával érhető tetten. Az igazi újdonságot a YouTube és a játék összekapcsolására irányuló szolgáltatás jelenti, miszerint, ha egy adott játék megtetszik a videó megosztón, akkor egy kattintással és 5 másodperc elteltével már játszhatunk vele a már említett grafikai részletesség mellett, de akár be is csatlakozhatunk egy videós játékába, ha engedélyezi, csupán a stabil, nem feltétlenül villámgyors net (15 Mbit/s-nál 720p) szükséges a tetszőleges hardver mellé. Az sem mellékes, hogy a szerveren való futtatással, a játékokon belüli csalások is ki lesznek zárva.
Egyetlen dologról nem kaptunk tájékoztatást az előadáson, az pedig a pontos debütálás és a szolgáltatás ára, vagy, hogy egyáltalán milyen fizetési rendszer szerint fog működni (havidíjas bérlés vagy játék vásárlás), egyet szögeztek le biztosra, hogy mielőtt a Stadia elrajtol, lehetőség lesz kipróbálni az USA-ban és Európa nagy részén, ami minket nem feltétlen fog érinteni. Továbbá az is kérdéses, hogy a portolást igénylő platform, mennyire nyeri el a kiadók tetszését, és így mekkora kínálatot sikerül összetoboroznia.
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése