2020. január 23., csütörtök

Mobil - Moonshades


Nemrégiben emlegettem fel a körökre osztott stratégiák kapcsán, hogy mennyire mellőzött műfaj is ez mobilokon, holott a platform kiválóan helyet adhatna a számukra, az irányíthatatlanságuk végett feleslegesen erőltetett más témák helyett, és legalább ennyire működne jól egy dungeon crawler is, már ha lennének, éppen ezért adja az egyik különlegességét önmagában már a műfaj a Moonshades számára.
A másik pedig, hogy kiválóan idézi fel a ’90 évek szerepjátékait, amikor is a kilencven fokos fordulatokkal lehetett korlátozottan mozogni, mezőről mezőre haladva a labirintusok felfedezésében, óvatos léptekkel közeledve a kanyarokhoz, ahol a fal takarásában valami újabb, nehezen legyőzhető borzadály lapulhatott, jobb esetben pedig egy loot láda, aminek tartalma épp az elakadási ponton történő túljutást oldaná meg, mivel a kulcsok és a karakter fejlődésével párhuzamosan erősödő harci értékek mellett, a felszerelés jelenti minden esetben a továbbjutás kulcsát. Ezt kapjuk a Moonshadesben, szóról szóra, azzal a szintén múltidéző csatangolással a szintek folyosóin, hogy a bezárt ajtókhoz kulcsokat, vagy ismeretlen tárgyakat kell keresgélni, majd rájönni azok helyes felhasználási pontjára, nem kevés időt töltve a megoldások felkutatásával, egy-egy helyszínre többször is visszalátogatva.



De még mennyiszer, és pontosan ez lesz, ami sokakat el fog riasztani, éppen ezért ennek ismeretében vágjatok bele a kalandba, felvállalva, hogy a játékmenet szerves részét képezte annak idején az egy-egy szint 10-20 alkalommal történő bejárása, akár egymás után, mivel az említett szintezéshez elengedhetetlen a tápolás, a folyosókat elhagyva pedig újratöltődnek az ellenfelek, hogy újabb XP forrást nyújtsanak karaktereinknek (ugyanis kettő is van), mert a labirintus bitang erős bossokat is rejt, ezzel remekül idézve vissza a klasszikusok hangulatát, de egyben ütközve abba a monotonitásba is, amit ma már kevesen vállalnak fel, mint kihívást.
A harci értékeink és mágiánk fejlesztése mellett még perkeket is szerezhetünk, a kiindulási pontot jelentő kovácsnál pedig kereskedhetünk a begyűjtött és számunkra feleslegessé vált lootból (részleteire bontott páncélzatok, fegyverek, amulettek és kristályok), bár emberünk már kevésbé értékes dolgokkal képes szolgálni, helyette a kútnál tudjuk az elhalálozott karakterünket feltámasztani, vagy az életerőt és mannát visszatölteni, de helyet kapott egy kohó is, ahol az összeszedegetett tekercsekből kinyert recepteket készíthetjük el a megfelelő alapanyagok birtokában, minimális kraftolásnak is teret engedve, de ettől fontosabb lesz a maréknyi karaktertől nyert küldetés (ölj meg X csontvázat, vagy X ogrét, szerezz meg X alapanyagot), melyek teljesítése esetén, búsás jutalmunk lehet. Egyszóval nagyon részletesen van kidolgozva a játék, amit csak fokoznak a felszedegetett napló töredékek, értékes információkat nyújtva dolgok hollétéről és működéséről, mert bármennyire is tűnik egyszerűnek a labirintusban történő csatangolás, lesz pár helyzet, amikor értetlenül állhat a játékos a „hogyan tovább” előtt. Mindez mobilos mércével egy nagyon szép és részletgazdag prezentációba csomagolva, kevésbé ütős, de kellemes hangeffektekkel párosítva.
És a végére hagytam egy újabb különlegességet - ha önmagában ez a mobilokon mind műfajában, mind minőségében kuriózumnak tekinthető alkotás nem lenne elegendő -, hogy egy hazai készítésű játékról van szó, amit egyetlen ember fejlesztett az évek során, és teljesen ingyenesen, reklámoktól és mikrotranzakcióktól mentesen tett közzé, mivel régi álmát valósította meg ezzel, csupán a nem kevés pénzbe került fejlesztői készletek támogatására buzdítva azokat, akiknek elnyeri tetszését a játék. Az enyémet mindenképp elnyerte, annak ellenére is, hogy akadnak játékmenetbeli hibák, mint a túlzásba vitt, szélsőségesen monoton grindelés, a kissé haszontalannak ható és fantáziátlan perkek, amivel még összetettebb lehetett volna a játék, valamint a kevés küldetést tudnám felróni - amit valamelyest kompenzálnak a labirintusok mélyén fellelhető kihívások -, már ha lehet egyáltalán ilyet egy egyszemélyes fejlesztőstúdió számára, aki ingyenesen terjeszti a játékát… építő jellegű kritika formájában lehet. Egyesek számára problémát jelenthet és ezért is jegyzem meg, hogy a magyar vonatkozás és az áruházban magyar nyelvű címkiegészítés ellenére, angol nyelvű a játék, amit maximálisan meg is értek, egyfelől a szélesebb közönség elnyerése végett - ne feledjük, hogy még mindig ez az univerzális nyelv, ami a világ bármely pontját megszólítja -, másfelől a fejlesztő legalább a ráfordított összeg megtérültét szívesen látná, márpedig Magyarországon az élelmiszeren és az alkoholtermékeken kívül, körülbelül semminek sincs piaca.
Elsősorban múltidézésre tudom ajánlani ezt a minden vonásában retro játékot, azok fogják igazán értékelni, akik már a ’90-es évekbeli alkotásokban is a katakombák folyosóit rótták, csontvázakat halomra ölve, miközben vérben forgó szemekkel nyitogatták a ládákat a jobb zsákmány reményében, hogy az órák óta útjukat álló bosson revansot vegyenek. Másodsorban mindenki tegyen vele egy próbát, akit kicsit is vonzanak a szerepjátékok, összeszedett és élvezetes alkotással gyarapodott a kínálat, oly mértékben, hogy nem is olyan régen, a hasonszőrű játékokat 10+ ezer forintokért kínálták a kézi konzolokra, a Moonshades pedig ingyenes.

Műfaj: dungeon crawler/szerepjáték
Megjelenés: 2019. (Android, iOS)
Fejlesztő: BaldrickSoft Games
Kiadó: BaldrickSoft Games
Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése