2018. március 3., szombat

Mobil - The X-Files: Deep State



A TV széria feltámasztása magával vonzotta, hogy játék formában is látogatást tegyenek a paranormális ügyek mobilokon.
 
Mivel a 11. évadra, azaz a feltámasztásától számítva a második szezonra sikerült összekapniuk magukat az alkotóknak, és megtalálták a régi epizódok hangulatára jellemző színvonalat, így bizakodva fordultam a játékadaptációhoz, mely a TV-ben futó epizódokkal párhuzamosan jelent meg. Lelkesedésem csak fokozódott, amikor az első, prológusnak számító fejezetbe vágtam és egy érdekes X-aktába sikerült botlani, annak ellenére, hogy kezdő ügynökünk még közel sem a paranormális osztályon dolgozik. Ebből már leszűrhető, hogy nem a klasszikus páros, Mulder és Scully irányítását vesszük át, hanem egy teljesen új, kezdő figurával vágunk neki a nyomozásnak, akit szintén egy ismeretlen ügynök kísér társaként.
A kezdeti lépések nagyon botladozóak, mert egy karaktert kell létrehoznunk, de szűkös keretek között mozogva a bőrszín és ruházat szerény kínálatából választva, aminek oka, hogy a kalandjátékokra jellemzően, rengeteg párbeszédet tartalmaz, ahol az állóképes figurák vannak jelen, minimális mimikai változással, amíg az átvezető filmek szintén kézzel rajzolt grafikákat tartalmaznak, kevéske animációval téve élettel telibbé.
A játékmenet már csalódásra adott okot, mert a nyomozás közbeni feladványok jelentős részét, a mobilos műfajra jellemző tárgykeresgélés teszi ki, amikor a zsúfolt képen kell összebogarásznunk a megadott dolgokat, lényegében a játék jelentős részét ezzel fogjuk tölteni a párbeszédek mellett, és csak nagy ritkán bukkannak fel olyan rettenetesen egyszerű feladványok, mint a széttépett kép darabkáinak összeillesztése, vagy egy „rejtekhely” felkutatása, amit a játék abszurd módon minduntalan jelöl. Ennek extrémebb formája, amikor már az orrunk előtt heverő tárgyat is használatba kell vennünk, hogy fel tudjuk nyitni az adott tárolót, ezek összességével egy roppant pihent agyú feladványsorozatot biztosítva.
Ez a fajta együgyűség roppant elkeserítő, kihívást csupán a tárgykeresgélés variációi tudnak nyújtani, ugyanis ezekhez rendszeresen vissza fogunk térni a csillagok gyűjtögetése végett, amivel a fejezeteken belüli eseményeket nyithatjuk meg, hogy tovább gördüljön a sztori. Ezekben a keresgélésekben már bedurvul a játék, és akad olyan, hogy infra szemüvegen keresztül, vagy csupán egy elemlámpával világítva a vak sötétben kell összeszedegetnünk a céltárgyakat, de akad olyan is, hogy a betűk összekeverésével írja ki a program, hogy éppen mit kellene zsebre vágni, lehetőleg minél sebesebben a kombók végett, ugyanis bizonyos esetekben egy adott pontlimitet is teljesíteni kell. A roppant szűkösre szabott, visszaszámláló idő pedig minduntalan bezavar a folyamatba, éppen ezért számos segítség vásárolható a játékban, nem is véletlenül, hisz a történet előrehaladtával, a harmadik fejezettől már zabálja a csillagokat a játék és minden piszlicsáré dologért fizetni kell ezekkel, de szerencsére hosszas idő alatt vissza is töltődnek a bónuszok, mint a dupla pontszorzó, időlassítás, vagy a kombó fagyasztás.
Apropó fizetés, ezzel is előszeretettel él a játék, és a lehető legpofátlanabb módon, amikor olyanba botlik a játékos, hogy egy adott bevizsgálás egy órán keresztül tart, de ha nem szeretnénk várakozni, akkor fizessünk 10 dollárt, ami azért nem csekély összeg, és ebből van jó pár alkalom. Ugyanígy a hamarjában lemerülő energiánkra vonatkozóan is, ami ahhoz szükséges, hogy a tárgykeresgéléseket elindítsuk, de nagyon borsos áron vásárolhatóak ruha kiegészítők, ha már a kezdeti kollekció olyan szűkös, és, hogy a cseresznye felkerüljön a tortán lévő habra, vannak loot boxok is, melyekhez minden egyes sikeres vagy sikertelen játékot követően, egy lépéssel közelebb kerülhetünk, de kinyitni már nem mindegyiket tudjuk ingyenesen.
Ahogy haladtam előre a játékban - hosszas, türelmes fáradozással, ami már egyre kevésbé volt szórakoztató és csak a megtetsző prológus végett nem adtam fel -, úgy lettek egyre sablonosabbak és érdektelenebbek a történetek, a megszaporodó, de temérdek csillagot felemésztő unalmas és gyerekesen röhejes párbeszédek mellett, sokszor még a nyomozás vonaláról is letévedve mellékvágányokra, minek következtében már nagyon kiütközött az egész játék célja, azaz a minél magasabb bevétel kicsikarása abból a kevés játékosból, akinek esetleg megtetszene a The X-Files: Deep State, és hajlandó tetemes összeget fizetni is azért, hogy tovább haladjon a középszerű, egyre fantáziátlanabb és vontatottabb fejezetekben, ami végett a free-to-play játékok pofátlan pénzlehúzásának mintapéldái közé sorolható. Egyszerűen bicskanyitogató, ahogy próbálják a játékost sorozatosan gáncsolni, hogy a mikrotranzakciók felé tereljék, miközben egy színvonaltalan, kizárólag a lehúzásra készített játékról van szó.
Az egyedüli, amit értékelni tudtam a játékban, hogy különféle döntési lehetőségek adódnak a történet folyamán, ahol magunk szabhatjuk meg, hogy a sztori milyen mederben haladjon tovább, vagy éppen milyen körülmények között záruljon, majd az adott történetet teljesítve, statisztikákat is kapunk, hogy a játékosok milyen arányban döntöttek úgy, mint mi. Viszont ezért cserébe fejezetenként kell a játékot letölteni, hogy a program kiolvassa az eredményeinket és döntéseinket, majd azt az adott adatbázisba továbbítsa. Ettől az egytől eltekintve, ordít a sablonosság és fantáziátlanság a játékról, a prológus csak egyfajta mézesmadzagként működik, nem mellesleg nem mindenkinek fog bejönni a rajzok stílusa, ahogy engemet sem nyert meg, hogy az egyik férfi főszereplő úgy fest, mintha magára borította volna a sminkes asztalt, amíg a sorozatból visszaköszönő karakterek kissé furcsán festenek.
A The X-Files: Deep State, mintapéldája a pofátlan pénzlehúzásnak, a kizárólag a mikrotranzakciós bevételek végett készített játéknak, éppen ezért senkinek sem tudom ajánlani színvonaltalansága miatt, tényleg a legszélsőségesebb esetben, a hasonló tárgykeresgélős játékok kedvelői tegyenek vele egy próbát, vagy a játék ezen része végett, a memóriájukat fejleszteni kívánók, esetleg az angol nyelvvel ismerkedők, de ők találnak ennél szórakoztatóbbat is a felhozatalban, magyarán továbbra is senkinek.

Műfaj: kalandjáték
Megjelenés: 2018. (Android, iOS, PC [Facebook])
Fejlesztő: Creative Mobile
Kiadó: Foxnext Games
Zerko 
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése