2018. július 21., szombat

Titánok háborúja - God of War


A God of War volt annak idején az a játék, melynek köszönhetően felbukkant az epikus jelző a videojáték sajtóban, lehengerlő látványvilágával és akció dús játékmenetével, forradalmasította a hack and slash műfajt, a játékosok pedig keresgélhették az állukat.
Mindjárt az első pályán tanúbizonyságát is adja ennek, amikor is a viharban hánykolódó hajóra felkapaszkodnak az élőholt ellenfelek, majd pár pillanat alatt végigvezeti a játékost a tutorialon azok lekaszabolásával, hogy utána a hajó gyomrába merészkedve, valami brutálisan méretes szörnyetegre bukkanjon, egy a falakat áttörő hydrára, mely teljes egészében, a fedélzet túloldalán válik szemrevételezhetővé, egyben kötelezően legyűrendővé, az összes fejének levágásával.
A God of War annak idején nem vacakolt, és ha már ókori görög mitológiára építkezett - teszem hozzá példaértékű kiválósággal merítve annak forrásaiból és használva fel elemeit -, akkor in medias res, a csata kellős közepébe dobta a játékost, mindjárt ízelítőt nyújtva a hydra személyében, hogy milyen szájtátós látványelemekkel, pergős akcióval és brutális kivégzésekkel fog operálni a játék a későbbiekben.
Főhősünk Kratos, nem véletlenül indított harcot a háború istenével, Aresszal szemben, hisz az alaposan kihasználva őt, a pusztítás eszközévé tette egy szövetség révén, melynek során a spártai harcos családja, áldozatául esett a határokat nem ismerő mészárlásnak. 



Kratos bűntudatában másra sem képes, minthogy a kezében lévő pusztítást, teremtője ellen fordítja és szembeszáll egy istennel. Ares mindent el is követ, hogy megakadályozza ebben, válogatott szörnyetegeket és mitológiai lényeket vet be, hogy Kratos még dobogó szíve a markába kerüljön, ám a spártai harcost keményfából faragták, csaták tucatjait tudhatja a háta mögött, és a többi istenek kegyeit élvezi, akik megelégelték Ares dúlását a hellén vidéken.
Ennek köszönhető, hogy a láncokkal karjára erősített pengék mellé, négyféle mágia is betársul gyilkoló eszközei palettájába, melyek adott helyzetekben a továbbjutás kulcsát is jelenthetik, hisz a God of War előszeretettel operál fejtörőkkel is, amikor különféle elemeket mozgatva kell egyik pontból a másikba jutnunk, alaposan megtornásztatva nem csak az ujjperceket, hanem az elmét is. A harcok esztelen ellaposodását pedig remekül kompenzálják az olyan mágia eszközök behívása, mint a Zeusztól nyert villám, vagy a medúza levágott fejével, sóbálvánnyá változtatott ellenfelek szétzúzása, a Poseidontól nyert vihar, vagy Hades segítségével az Alvilág holt lelkeit hívhatjuk csatába.
Persze nem csak a sokszínű harcrendszer miatt, hanem más további elemeinek kompozíciója végett is vált népszerűvé a játék, mint az általánosan alkalmazható kivégzések, melyek révén parádés támadás kombinációkat lehet összefűzni, sorban darálva le az ellenfeleket, a kellő sebzésértéket elérve, QTE elemekkel kivégezve azokat, ami a főellenfelek végleges megölésénél is elengedhetetlenül jelen vannak. Kratos ilyenkor akrobatikus mutatványok kíséretében kaszabolja a méretesebb egyedeket, sorban dobva fel a kellő pillanatban lenyomandó gombokat, testközelbe hozva a játékos számára a vérfürdőt a folyamatosan a látványelemekre fókuszáló rögzített kamerával.
A levágott élőholtaktól és mitológiai lényektől vöröslő képernyő, nem csak effektparádéval rendelkezik, hanem funkciója is van a kiontott vérmennyiségnek, hisz a spártai fegyverzete, mágiája és képességei, az újabb mozdulatok és kombók, mind ezzel nyithatóak meg, valamint fejleszthetőek, hogy a végső ütközetben méltó ellenfele legyen Aresnak. Ehhez elengedhetetlen a - kiváló pálya felépítéseknek köszönhető -, számos rejtekhely felkutatása is, ugyanis Kratos életereje és mannája, az eldugott gorgon szemekkel és főnix tollakkal növelhető, ezek visszatöltése szintén az általánosan fellelhető ládák, gombnyomkodós felnyitásával történnek.
Persze, ahhoz hogy a spártai szembenézzen teremtőjével, hosszadalmas és rögös utat kell bejárnia, ahol sorra bukkannak fel a mitológiai helyszínek - fantázia dús, eleven megvalósításban -, és lények, mint a kisebb ellenfelek között a medúzák, hárpiák, küklopszok, szirének vagy a nagyobbak között a korábban említett hydra mellett a minotaurusz, melyek boss szerepet töltenek be.



Mindeközben a történetből is apró-apró részletekkel gyarapodhatunk, mely egyszerűsége ellenére is érdekes a minőségi tálalás végett, a játékosban felkeltve a szimpátiát Kratos iránt, annak ellenére is, hogy ízig-vérig egy antihős.
A görög mitológia széles tárházából merített monumentális ellenfelekkel és akrobatikus QTE mozdulatokkal, valamint összetett harcrendszerével, forradalmasította a hack and slash műfajt, minden korábbi riválisát egy mozdulattal lesöpörve az asztalról, mely elemeket remekül egészítették ki a különféle fejtörők és a történet minőségi tálalása, így a God of War, vastag betűkkel írta be magát a játéktörténelem nagykönyvébe, felejthetetlen akció élményt nyújtva mindazok számára, akik belevetették magukat az istenné válás rögös útjának történetébe.

Műfaj: külső nézetes akció (hack and slash)
Megjelenés: 2005. (PlayStation 2) 2009. (PlayStation 3) 2014. (PS Vita)
Fejlesztő: SCE Santa Monica Studio
Kiadó: Sony Computer Entertainment
Zerko 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése