Egyre terebélyesebb a mobil MMO-k palettája, így nehéz is labdába rúgni a piacon, ezen könnyedén tolhat egyet a megfelelő környezetválasztás, steampunk westernből pedig nem sok akad.
Visszafogottan steampunk, keményen western valósidejű stratégiai MMO a West of Glory, szemben a nemrégiben elmarasztalt War and Magic játékkal, itt mertek annyit variálni a formulán, hogy némi újszerűség árnyalatát keltse, de ami sokkal fontosabb, hogy temérdek építészeti és fejlesztési tartalommal zsúfolták meg, mely egész kiválóan működik, de a kitaposott ösvényről véletlenül sem téved le és arcátlanul másolja a nagyobb címeket.
Az egyedi környezet megkapóan hat (szemben a fent említett fantasy stratégiával, ami még a HoMM zenéjét is lenyúlta), amennyiben az embertől nem idegen a western, kicsit belemélyedve a tartalomba pedig, azt kell tapasztalni, hogy számos lehetőség adódik a városunk fejlesztéséhez, szépen sorjában nyitogatva meg az újabb épületeket, ezzel együtt funkciókat, majd a könyvtárba tévedve megpillanthatjuk, hogy ezer módon fejleszthetjük gazdaságunk, védelmünk, haderőnk teljesítményét. A térképre merészkedve szemrevételezhetjük a különféle szintű törvényen kívüli NPC hordákat, melyek a bónuszok fejében várják a levadászást, vagy a lázadó bázis ellen indíthatunk támadást, szintenként bejárva a további zsákmány reményében.
Kevésnek hangzik, de hosszadalmas órákra nyújt kihívást, mert az egyre nehezedő ellenfeleket nehéz legyűrni, ehhez elengedhetetlen a haderőnk folytonos fejlesztése, természetesen a kitűzött feltételek teljesítésével, fejlesztve a barakkot, ahhoz pedig a városházát, amihez elengedhetetlen a fal, őrtorony, nyersanyagtároló és miegymás upgradelése, „minden mindennel összefüggésben van” alapon. Összesen négyféle nyersanyag utánpótlásáról kell gondoskodnunk a farmok, fűrészmalmok, kőbányák és vasércbányák felhúzásával, majd fejlesztésével, hogy az egyre költségesebb infrastruktúrát terebélyesebbre építsük, ezekkel egyben a játék nyújtotta küldetések egy részét is teljesítve, másik felét pedig a kalandozásaink során, összességében széles skálán mozgó feladatokat biztosítva még a harci tevékenységre vonatkozó tartalmi hiányosságok ellenére is.
A számos funkcióból adódik a temérdek stratégiai lehetőség is, minduntalan dilemmára és előretervezésre kényszerítve a játékost, hogy éppen városának melyik szegmensének növekedésére lesz szüksége, jelentősen színesítve a lehetőségeket a könyvtár nyújtotta kutatásokkal, ami szintén tetemes nyersanyagokért érhető el. Ebben az épületben a gazdaság, katonaság, védelem és fejlesztés négy területére felosztva bukkanhatunk a temérdek bónuszra, serkentve az adott nyersanyagtermelést, vagy ha nem lennénk megelégedve ezzel, akkor a térképen elszórt, a katonáink által végzett farmok betakarítását gyorsíthatjuk, de az sem mindegy, hogy egységeink milyen teherbírással rendelkeznek, külön típusonként növelve tulajdonságaikat, seregünk létszámát, sebességét, vagy fordulhatunk az építkezések, gyógyítások, esetleg kutatások gyorsítása irányába, néha a kellő fokú védelemre is fordítva nyersanyagot, hogy a városunkba betörő többi játékos kedvét szegjük a fosztogatástól.
Felsorolni is nehéz lenne a terebélyes fastruktúrát, de az épületek változatossága és bónuszaik is méretes lista lenne, így nehéz dolga lesz annak, aki mindent elsajátítana, már csak azért is, mert valós időben zajlik minden lépés, így több száz órányi tartalmat szolgáltat a játék, mindig valami új oldalát mutatva, hogy egy darabig ne lehessen ráunni, remekül ragadva meg az emberben a fejlődni vágyás célkitűzését. Persze egy ingyenesen letölthető játékhoz dukál, hogy borsós összegek fejében gyorsíthassunk a termelésen, erre a vásárolható arany szolgál, amit teljes mértékben lehet mellőzni még a tempós fejlődés mellett is, mivel egyfelől jutalmul kapjuk a feladatok és leölt banditák után, másfelől pedig szabadon bányászható, csak egy csapatot és időt kell rászánni, ráadásul egy aktív játékos dúskálni fog a különféle ajándék perkekben, hogy hozzáférjen a VIP tagsággal elérhető funkciókhoz (pl. térképen történő NPC épület és egység keresés, vagy termelési bónusz, gyorsabb, az NPC-kel szembeni akciókhoz elengedhetetlen stamina visszatöltés), vagy sorozatosan kapja az idő redukáló képességeket.
Az MMO-któl elengedhetetlen a klánok jelenléte, ami további tartalommal és funkciókkal toldja meg a játékot, nem keveset fokozva az élményen a magányos farkassal szemben, de akár saját klán létrehozása is lehetséges, hogy a központot és a hozzátartozó épületeket felhúzva a világtérképen, egyre terebélyesebb területeket vegyen birtokba a játékos a zászlók építésével, ezzel tulajdonolva a nyersanyagbányákat, adófizetésre kötelezve az odatévedő kívülállókat, de ami lényegesebb, hogy további, a területek mérete után járó bónusz felmarkolása végett, komplett kis birodalmat hozva létre, komolyan kidolgozott diplomáciai rendszerrel megtámogatva. Az egyedüli sajnálatos, hogy magyar klán nincs, sőt mivel a szerver nem is oly régiben indult, ezért a relatív alacsony játékos szám mellett, egyáltalán nem találtam magyarokat, viszont angoltudás nélkül is szépen el lehet evickélni, a legfontosabb, hogy támogatni kell a közös klán fejlesztéseket (egy külön technológiai menü) az adományokkal.
Az egész tartalmat tovább színesíti, hogy rotációban pörögnek az események, a különféle termelési, építési, törvényen kívüliek vadászata és egyéb feladatokra épülő versenyek mellett, alaposan felfokozva a PvP hangulatot a Kill Eventekkel, komplett klán háborúkat robbantva ki, ami békeidőben sem ritkaság. Tapasztalatom szerint a több nemzetiségű csapatok roppant összetartóak, támogatnak mindenkit, aki betartja a lefektetett szabályokat, ellenkező esetben mindenki martalékává válik a szabályszegő, de mivel a klánok között óriási a rivalizálás és sok az aktív játékos, nincs egy unalmas perc sem ezen a téren. Az óriási hiányosság az NPC ellenfelek nyújtotta kihívásokban van, egyelőre nagyon tartalomszegény a játék és nincs is kilátásban bővülés, pedig temérdek lehetőség kínálkozna, főleg, hogy a maréknyi rotálódó esemény unalmassá válik egy idő után, így mindenki a másik terrorizálása felé fordul, tehát pacifista, főképp a gazdasági menedzsment után érdeklődőknek nem ajánlott próbálkozni, mert kimondottan agresszív játék.
Prezentáció tekintetében (mobilos mércével) nagyon szép alkotás, de ezen a téren a War and Magic kenterbe veri már csak a téma által nyújtott korlátok végett is (sivatagi környezet). A legnagyobb problémát az egységek egy kaptafára készült változatlanságában találtam, ami roppant mód zavart, de szerencsére a képzésükön kívül nem kell bámulni őket, annál inkább a kovácsműhelyből, a különféle tárgyakból eszkábált arzenállal felruházható és külön fejleszthető karakterünket, ami mellett akad szintezhető hős is, mindkét figura remek potenciál, mivel a gerincét alkothatják seregünknek a megfelelő képzésekkel, csak sajnálatos, hogy nincs választék, fantáziátlan módon egyetlen hős érhető el csupán, a karakter küllemére pedig nincs testreszabási lehetőség. Még zavaróbb, hogy kevés értelmét tapasztalni a négyféle egységtípus eltérő harci, védelmi, sebesség és egyéb értékeinek, a teherbíráson kívül nagyon az jött le, hogy az ütközeteknél kizárólag az adott barakk szintjéhez tartozó, egyforma battle powert veszi alapul a kalkuláció, ezzel megfosztva a játékot egy komoly stratégiai értéktől, az egységek összetételének variálási lehetőségétől, mivel csak nagyon minimálisan érhető tetten az értékek befolyása. Azért kitérek a mellékesebb hangeffektekre, melyek jópofák, helyén van minden, a zenét viszont mint minden hasonszőrű játékban kikapcsoltam, mert hiába stílszerűen jó, hamarjában monotonitást kölcsönöz az ismétlődő dallam.
Most következne, hogy akkor kinek is ajánlható a játék. Ha az elhangzottak alapján felkeltette az érdeklődésed a nemrégiben indult és folyamatosan bővülő játék, nem mellesleg kedveled a western témát és az MMO játékokat, akkor feltétlenül tégy egy próbát vele a körítés végett, nem mellesleg jelentősen csiszolt és összetett rendszerrel rendelkezik, temérdek, minden területre kiterjedő, de jól kezelhető statisztikai felülettel, ami a hardcore réteget ugyanúgy kiszolgálja, mint a laikusokat. Egyértelműen nem javasolható egy célcsoportnak sem, mert sokan vannak, akik ráfüggnek, és legalább annyian, akik hamarjában elfordulnak tőle, inkább azoknak, akik tényleg az összetettségre vágynak, szeretik a westernt és türelmesek a fennálló tartalmi hiányosságokkal szemben, de az is előny, ha nem a századik MMO-ként ugrasz bele, mert reformokat nem nyújt a műfajnak, csak apránként csiszol rajta. Viszont, ha nem érkezik masszív tartalmi bővítés, akkor hamar be fog dőlni, mert másfél hónap alatt ráunhat az ember.
Műfaj: valós idejű stratégiai MMO
Megjelenés: 2019. (Android, iOS)
Fejlesztő: Shell and Wood Games
Kiadó: Shell and Wood Games
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése