2022. május 14., szombat

Az ABC gyilkosságok - Agatha Christie: The ABC Murders teszt


Agatha Christie klasszikus krimi regénye videojáték feldolgozásban, előnyben, aki nem olvasta a kötetet.
Számos Agatha Christie regény megfordult már a kezemben, jó néhánynak a filmfeldolgozását láttam, utóbbiakba nem nehéz belefutni, mert több csatorna is vetíti heti rendszerességgel, de mivel a Poirot és Miss Marple folyam igen terebélyes, könnyen akadhatnak olyan történetek, melyekkel még nem találkozott az érdeklődő sem - nem mellesleg kedvenc krimi íróm Sir Arthur Conan Doyle, lebilincselő és csavaros Sherlock Holmes történetei kapcsán nem volt kérdéses, hogy sorjában végigolvastam az összes regényt és novellát, ellentétben Christie-vel, akinek egészen más, szárazabb stílusa, valamint kevésbé furmányos és érdekfeszítő történetei vannak a véleményem szerint -, és ezek közé tartozik Az ABC gyilkosságok is, bármennyire is a minőségi sztorik táborát erősíti.
Szerencsés módon alakult így, mert aki ismeri a történetet, annak kevésbé lesz lebilincselő a játék adaptáció, vagy nagyon kedvelnie kell, hogy a sztorit interaktív formában élje újra, mert a híres-neves belga nyomozó, Poirot felett vesszük át az irányítást, hogy fegyvertársa, Hastings kíséretében vesse bele magát az A.B.C. által felvetett kihívásba. Ugyanis egy nap titokzatos levél érkezik a detektívhez, ami egy gyilkosságot jósol meg előre, kezdve az A betűnél az áldozatok begyűjtését, a levelet pedig maga a gyilkos címezte, hogy ezzel játékba invitálja a magánnyomozót.


Kalandjátékhoz méltó módon a kisebb területekre szabdalt színterek bejárása és a különféle felületek, tárgyak átvizslatása lesz a feladatunk, majd ahol alaposabb kutakodásra van igény, egy nagyítóval gyűjtjük be a megvizsgálandó dolgokat, pofon egyszerű feladatot nyújtva azzal, hogy a nagyítón kívüli tér fénye aszerint változik, hogy mennyire járunk közel a nyomhoz. Ettől már jóval komolyabb fejtörést fognak jelenteni a különféle zárak felnyitásai, különféle rejtett kulcsokat kutatva fel, és feladványokba, vagy feladvány láncolatokba csomagolt fejtörőket szolgáltatva, melyek mindegyike érdekes, frappáns és logikus, mindennemű erőltetettséget nélkülöznek, csak éppenséggel személy szerint keveseltem ezeket, nem mellesleg könnyűnek tartottam őket, a szemléltetés végett az általam ismert nem csekély kalandjáték feladványai között egy 10-es skálán 6-os erősséget adnék rá, magyarán közepes nehézségűek, tehát a profik csalódni fognak és inkább a kezdők, vagy kevésbé jártasak fogják ezeket a szálakat élvezettel kibogozni.
Nemcsak a fejtörőkkel, hanem a párbeszédekkel is legalább annyi információhoz fogunk jutni, mint a vizslatásokkal, lehetőséget nyújtva több opció, több kérdés között választva, de minden dialógus szakaszt csak egyszer járhatunk be, tehát, ha rontunk valamit, mert a kelleténél agresszívebben kérdeztük ki a tanút, akkor információt is bukhatunk, ezt leginkább a képernyőn felbukkanó ego pontokban mérhetjük le, maximálisan 600-at gyűjtve be, ha minden nyomra rábukkantunk és kiértékeltük azokat. Kiértékelés, persze más formában, mint a nagyítózás, mert a Sherlock Holmes játékokhoz hasonlóan itt is Poirot-nak fel kell állítania egy konzekvenciát a rendelkezésre álló információkból, ami nem áll többől, mint hogy kiválasztjuk a leírásokkal ellátott megfelelő ikont, egyet vagy akár hármat is a feladványnak és a feltett kérdésnek megfelelően, majd ha sikeresen logikáztunk, akkor összeáll a kép, ebben egyedüli nehézség, hogy bizony akadnak logikátlanul összeállított megoldások is.
Összeáll a kép, mint a minden gyilkossági helyszín átvizslatása utáni rekonstrukció, ahol az elhangzottak alapján kell választanunk az animációt szemlélve, hogy vajon mi volt a következő mozzanat, és ezzel be is zárult az interakciók köre, és egyben kiviláglik, hogy a fejtörők és a párbeszédek adják az igazi potenciált a rejtély felgöngyölítésében, melyekhez párosul a kiváló narratíva, ahogy játék formába ültették a cselekményt, ügyes rendezéssel tálalva a sztorit a játékos számára, a végére két befejezési lehetőséget is kínálva, és mire ide elérkezünk, kellemesen telt az a hét óra, amit a játék kínál, meglepő terjedelemmel rendelkezvén, de ezzel ki is merült minden, mert legfeljebb kezdhetünk egy új játékot a kihagyott nyomok felkutatására.
Szembeötlik, hogy egy képregényes hatású grafikát kreáltak a Unity motorral, több kis stúdió összedolgozásának eredményeképp, ami kimondottan pofásan hat és remekül passzol a feldolgozáshoz, de akadnak dolgok, amik felett szemet kell hunyni, mint a gyenge karakter animációk és a gyakorlatilag nem létező, csak össze-vissza mozgó ajakszinkron, mind bocsánatos, mert nem ezeken van a hangsúly a műfaj képviselőinél, viszont a főképp női karaktereknél fellépő gyenge szinkronszínészi teljesítmény már olyan irritáló, hogy nem lehet elmenni mellette, főszereplőnket viszont annál jobban találták el, a megszokott francia akcentussal ellátva. A játék teljesen problémamentesen fut, egyedül egy helyen bukkantam olyanra, hogy a vizsgálandó területről ki kellett lépni, majd vissza, mert a kijelzett második nyom szemrevételezési opcióját sehogy sem dobta ki.
Most jön egy nehéz feladat számomra, nehezebb, mint a játék fejtörői, mert be kell lőni a célcsoportot, hogy kinek is ajánlhatom. Elég paradox a helyzet, ugyanis pont, akik kedvelik a kaland és krimi műfajt fogják majd könnyűnek találni és lehet, hogy csalódni is benne, hasonlóképp, akik ismerik a regény cselekményét, úgyhogy mindenkinek személyesen mérlegelnie kell az elhangzottak függvényében, hogy benevezzen-e rá, nagyon mellényúlni nem lehet, mert egyfelől a hibái ellenére is egy kellemes játékról van szó, másfelől pedig 1.000 forintért már beszerezhető a leárazások során. A krimi és kalandjátékok kedvelőinek érdemes próbálkozni, mert szűkös a kínálat, akik imádják a regényt, de kevésbé jártasak a műfajon belül, azoknak szintén ajánlott, viszont, aki nem olvasta a kötetet, az most jelentős előnyben van, mert számukra fokozottabb élményt fog nyújtani.

6 pont

Műfaj: point and click krimi kaland
Megjelenés: 2016. (PlayStation 4, Xbox One, PC, Mac, Android) 2020. (Nintendo Switch)
Fejlesztő: Artefacts Studio, Tower Five
Kiadó: Microids, Anuman Interactive, Kalypso Media

Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése