2020. április 18., szombat

Háború Középföldéért - The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II


A Sauron egyesítette, rémuralomra törekvő seregeket személyesen verhetjük le, vagy éppen ellenkezőleg, a fény oldalát leigázva zúzhatjuk szét az ellenállást.
Azt azért nem árt leszögeznem, hogy annak ellenére, hogy kedvelem a Tolkien által teremtett fantasy világot és minden egyebet, ami kinőtte magát belőle, magával a filmekkel nem vagyok megbékülve a túlzott vontatottsága végett (a könyv pedig sorozatos halogatásnak van kitéve), mindezek ellenére felkeltette az érdeklődésem, az elsősorban előbbi cselekménye alapján készült stratégiai játék még annak idején, amikor megjelent, a cikk kedvéért pedig előkotorva a polcról egy ismételt végigjátszás kedvéért, azt kellett tapasztaljam, hogy a játékmenetében egy roppant időtálló alkotásra sikerült, így megpróbálom meghozni azok kedvét a játékhoz, akiknek kimaradt volna, de kedvelik a bázis menedzselést és a seregek navigálását.



Már csak azért is őrzi értékeit, mert a műfaj kínálata erősen megkopott, a fel-felbukkanó és minduntalan újítani kívánó - főképp az ex-westwoodos -, játékok pedig csak negatív irányba borítják a formulát, a Battle for Middle-earth 2 viszont tökélyre csiszolta azt. A játék kezdetekor választhatunk a két frakció közül, ajánlott Zsákos Frodó csapatára tenni első körben a voksot, mert ez alaposabb betekintést enged a játékmenetbe, hogy felkészítse a játékost a valamivel nehezebb sauroni kampány nyújtotta kihívásokhoz. Tudvalevő, hogy a valós idejű stratégiáknál a normál szint, a más műfajú játékok nehéz szintjének fele meg - amíg a nehéz már egészen extrém szokott lenni -, de ezúttal a tapasztaltabbak az emeltebb élmény kedvéért erről indítsanak, hogy fokozottabban legyenek részesei a remekül megtervezett pályákra épített, kiváló kihívásoknak, ami nem kevés agyalást igényel majd, ha a mellékfeladatokat is teljesíteni szeretnénk - érdemes, mert sok színt visz a játékba.
A kampány egy-egy pályája a szokott módon nyújtja át a játékosnak az egyre terebélyesebb struktúra palettát, egyre többféle egységet kínálva a toborzásra, melyek jelentős mértékben eltérnek egymástól, de a kovácsműhelyben kifejlesztett páncélzattal, fegyverzettel és szakaszvezetővel - ugyanis egységeink szakaszban képződnek, nem egyesével -, ezt még tovább variálhatjuk, de legelőször is az egyetlen nyersanyagra, a fizetőeszköz utánpótlására kell fókuszálni a megfelelő épülettel, ami a Mordor esetében seregeink méretét is növelhetik, vagy föld alatti alagútként is szolgálhatnak, amíg a gondoriak esetében csak előbbi érvényesül.
Birodalmunk centrumát a fellegvár fogja alkotni, amire szintén számos kiegészítőt húzhatunk, vagy komoly fenyegetettség esetén - lesz bőven -, falakkal vonhatjuk kőrbe, kiegészítve a szabadon elhelyezhető és upgrade-elhető őrtornyokkal, ha nem hagynánk hátra védelmet, márpedig nem fogunk, mert bármennyire is nagy és látványos seregeket állíthatunk össze, mindig kevés lesz a korlát az ellenfél túlereje végett, így a pályák kialakításából fakadó stratégiai pontokat is ki kell aknázni a siker érdekében, a lehető legtöbb semleges épületet foglalva el.
Seregeink összetétele roppant változatos lesz - mint a felállítható formáció is -, a mezei gyalogosok mellett képezhetőek az íjászok is, bővíthetjük csapatainkat az ellenfél formációját megbontó lovassággal, a nehéz fegyverzetként, de tömegesen bevethető, sziklákat hajigáló entekkel, trollokkal, hegyi óriással, a közelharcban jártas támadó trollal, de még a Mumakillel is az ostromgépek (faltörő kos, ostromtorony, katapult) mellett, sokuknál alternatív fegyverzet használatával. Mindez kiegészül az élen harcoló, a regényekből és filmekből is ismert hősökkel, melyek mindegyike külön tulajdonságokkal rendelkezik, a leölt ellenfelek után pedig automatikusan fejlődnek, minduntalan a sereg gerincét képezve erejükkel.
Ha nem lenne elegendő a variációk száma, még megfejelhetjük ezt a harcedzettségünk után nyert power pontok felhasználásával, amikor is egy fa struktúrába rendezett képességtáblázatból nyithatunk meg számunkra szimpatikus aktív perkeket, mint a termelésünk növelése, azonnali bevétel az erdők kipusztításával, területre ható harci és védelmi bónusz, NPC épületek oldalunkra állítása, védelmi torony és harcoló egységek megidézése, meteorzápor bevetése vagy mitikus lény, akár az Awaken Wyrm, a Watcher, egy sárkány, vagy Balrog megidézése a csatába, alaposan megbolygatva a harc kimenetelét.
Egyszóval temérdek funkció áll rendelkezésre, ami alapos stratégiázásra készteti a játékost, hogy sikerre vigye seregeit, kétszer nyolc pályát kínálva - ami során minden frakció irányítás alá kerül -, ez csekélynek tűnhet a szokványos felhozatal mellett, mégsem az, mert akad helyszín, ahol másfél, két órát is el fogunk tölteni, mire leküzdünk minden akadályt, sokszor erődítményrendszereket számolva fel, néha több ellenfél ellen küzdve, egy-egy olyan meglepetésszerű eseménnyel feldobva, amitől kilátástalanná válhat a helyzet - és márpedig onnan szép fordítani a történeten. Összesen 15-20 órát is képes szavatolni a két kampány az átemelt háborús cselekménnyel, nagy volumenű összecsapásokat garantálva a törpök bányarendszere ellen indított támadással, Gondor ostromával, az elfek birodalmának felszámolásával, vagy éppen a Mordorba történő betörés és Barad-dur elpusztításával. Mindez a játék grafikus motorjával megelevenedő rajzokkal mesélve el, ami mára már elavultan hat, mégis hangulatos, csak úgy, mint a prezentáció, remek hangeffektekkel megspékelve. Persze a kampánnyal nem merült ki a tartalom, mert utána belevethetjük magunkat a skirmish játékmódba, még keményebb kihívást garantálva a gépi ellenfelekkel, de összemérhetjük stratégiai készségünket másokkal szemben is.
Visszakanyarodva a bevezetőhöz: egyáltalán nem vagyok A Gyűrűk Ura rajongója, a játék viszont nagyon is megfogott a kiváló lehetőségei által, valós - azaz nem szívatós -, stratégiai kihívásainak és grandiózus ütközeteinek köszönhetően, ami végett minden műfaj kedvelőnek bátran ajánlom, ha kimaradt volna, mert egy emlékezetes játékról van szó, ami többszöri végigjátszást is hordoz magában, hogy ismételten próbára tegyük magunkat az élvezetes ütközetekben.

8 pont

Műfaj: valós idejű stratégia
Megjelenés: 2006. (Xbox 360, PC)
Fejlesztő: EA Los Angeles
Kiadó: Electronic Arts
Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése