2021. október 10., vasárnap

...szeretet és gyepálás - Dragon Ball FighterZ teszt


Japánnak sikerült pár olyan rajzfilm klasszikust kitermelnie, melyek örök és halhatatlan módon vannak jelen, évtizedről évtizedre újabb generációkat hódítva meg, főleg, amikor egy folytatás formájában fel is támasztják a szériát, hogy újabb tökéletes alapanyagot szolgáltassanak a videojátékoknak is.
Nehéz lenne összeszámolni hány Dragon Ball Z adaptáció érkezett az évtizedek folyamán, mindenesetre 1986-ig kell a múlt hasábjai között visszalapoznia annak, aki felkutatná az ekkor még csak Dragon Ball-ként létező első játékot, amiben a varázsfelhőjére pattant Gokuval, felülnézetből kellett az auto scrollozással beúszó ellenfeleket lecsapdosni, ez volt a Dragon Ball: Dragon's Great Exploration, ami Super Cassette Visionre jelent meg. Az első Z jelzésű epizódra 1990-ig kellett várakozni (nem sokat, mert ’89-ben indult a széria), természetesen az akkor Japánban legnépszerűbb NES konzolra jelent meg a Dragon Ball Z: Fierce Attack! Saiyan, ami a Saiyan sagát adta elő, RPG elemekkel tűzdelt, szabad világ felfedezést és körökre osztott harcokat nyújtva, csupán a sokadik epizódra tévedve a kimondottan verekedős játékok műfajába, az 1992-ben, kizárólag Japánban megjelent Dragon Ball Z: Gekitō Tenkaichi Budokai, szintén NES-re kiadott és roppant kezdetleges epizóddal.
Csak a Dragon Ball Z szériát tekintve 40 fölött van a kiadott játékok száma, és ez nem csak a hosszú múltjának köszönhető, hanem a Namco által futószalagon készített epizódoknak és a játékosok részéről örökösen jelen lévő érdeklődésnek is. A mi esetünkben, a játékokban egy új korszakot nyitó, 2002-ben PlayStation 2-re megjelent Dragon Ball Z: Budokai a legérdekesebb, ugyanis ez az epizód emelte be véglegesen a nagyobb volumenű verekedős játékok sorába, és ennek alapjaira építkezett minden későbbi folytatás, hol kisebb, hol nagyobb módosításokkal, de mindenképp nagyon hullámzó színvonalon.
A Dragon Ball FighterZ fejlesztői is ehhez a korszakhoz nyúltak vissza, hogy egyéb epizódokból is merítve (mint a Burst Limit és a Budokai 2) újradefiniálják magát a játékot, és pont a mechanika tekintetében, egy ízig-vérig kőkemény, a hardcore réteget is kiszolgáló játékot hozzanak össze, ami érdekes lehet azok számára is, akik kedvelik az anime szériát, és felkeltheti azok figyelmét is, akik ettől távol állnak, de preferálják a verekedős műfajt. A nagyokhoz illően 2D-s oldalnézetben helyezkednek el harcosaink, a kamera perspektívája kizárólag a speciális támadásoknál és kombóknál billen meg a 3D hatás érdekében, ezekből pedig akad bőségesen, még a legkeményebb réteget is kiszolgálva az egyszerű, a középkategóriás, és a leglátványosabb, de nagyon nehezen egymásba fűzhető támadásokkal.

Természetesen ezek mindegyike a karakterekhez hűen lettek kialakítva, egy letaglózó látványvilágba és káprázatos effektekbe csomagolva, ahol az élmény fokozásában legalább ennyire játszanak szerepet a különféle hangeffektek és autentikus monológok, az egészet egy a széria történelmében sosem látott minőségi rendezésben tálalva, a többi verekedős játéktól messze eltérő sebes, feszes és pergős tempójú játékmenetet prezentálva.
A püfölésre számos opció akad, legelőször mindenkinek a gyakorló módba érdemes betévednie, bármennyire is érzi magát a műfajon belül profinak, itt lesz mit tanulnia bőségesen, hogy felkészüljön az összecsapásokra. Az oktatómódon belül találjuk a kombó kihívásokat is, de betévedhetünk az egyedi beállításokkal rendelkező összecsapás gyakorlásába, hogy utána offline vagy online vessük bele magunkat 3v3 meccsekbe, azaz mindenkinek egy 3 karakterből összeállítható csapat áll rendelkezésre, és így a kombók listája a lehívható asszisztálásokkal gyarapodik.
A három karakteres felállás végett az életerőket a korábbi epizódokhoz képest lejjebb vették, amíg az időlimit ki lett tolva, de bizonyos meccsekben ezek mind állítgathatóak, a karakterszámmal és egyéb részletekkel együtt. Ha a szimpla összecsapásokkal nem elégednénk meg, akkor nekiveselkedhetünk a bajnokságoknak vagy az aréna módnak, mely utóbbi abban különbözik, hogy különféle szabályokat és győzelmi feltételeket állíthatunk, az összes PvP eredményt pedig egy világranglistán tartva számon a harci erő alapján. Végezetül akad egy sztori mód is, amit nem véletlenül hagytam a végére, mert annak ellenére, hogy szokatlan, de pozitív módon egy új történetet írtak alá, akad bőven firtatni való rajta. Legfőbb ellenségünk a kissé önismétlő, de némi újdonságot is tartalmazó lények sorát gyarapítja az Android 21 személyében, aki a Z harcosok és ellenlábasaik klónjait szabadítja a világra, egyben feltámasztva halálos ellenségeiket is, teret engedve a régi arcok visszatérésének is.
A kampány a Budokai 2-höz hasonlóan egy társasjátékszerű térképre helyezi a játékost, ahol meghatározott, de bőségesre mért lépésszámmal kell a tábla fő ellenfelét elérni és legyőzni, amíg a mobokat a százával jelenlevő és unalomig ismételt karakterek fogják alkotni, némelyiket kötelezően verve le, hogy a térkép végére jussunk, másokat pedig már csak a tápolás végett, ugyanis csapatunkat a feloldott karakterekből állítjuk össze, akik folyamatosan fejlődnek harci értékeikben a bezsebelt XP-kből. A történet maga kifejezetten jó lett volna, ha nem eresztik bő lére, mert ebben a formában rengeteg az üresjárat a három (Z harcosok, azok ellenségei és Android 21) kampányban, melyek egésze állítja össze a teljese eseménysort egy 10 órás (mindenkit leverve 12 órás) időtartamban, ami lényegében abból áll, hogy 8 órán keresztül a cselekvésképtelen ellenfeleket gyepáljuk, mint egy oktatómódban.
Ugyanis a nehézségi szint nagyon rosszul van kalibrálva, az ellenfelek csak az utolsó pár órában kezdenek el harcolni, addig tátott szájjal várják, hogy lepüföljük őket, evégett és a nyújtottsága végett eseménytelen történet miatt, kimondottan unalmas és kihívásmentesre sikerültek a kampányok, egészen a legvégéig, amikor hirtelen bekeményít a játék. Pedig az átvezetők nagyon jók lettek, a Budokai első része (abban ugyanis a játék motorjával készült filmek voltak) óta nem voltak ennyire összerakva a fantasztikus prezentációval megalkotott animációk, csak sajnálatos, hogy erről a mondatonkénti gombnyomásos továbblépésről nem tudnak leszokni, mert kimondottan remek videók lettek volna, ha ezt nélkülözik. Mindenesetre az eredeti színészeket felvonultató és remek angol szinkron (nehéz megbecsülni, hogy hány fényévvel jobb a komolytalan és béna magyartól) mellett, japán nyelven is elérhető.
Több kanállal is jutott a feketelevesből, mert kimondottan szerény a karakter kínálat, csupán 23 szereplő áll rendelkezésre (legutoljára a 2002-es epizódban találkozhattunk pont ennyivel), és ezek között akadnak ismétlődőek, más-más formájukban, mint az SS Vegeta és SSGSS Vegeta különválasztva, mivel a harcok közbeni átalakulások mellőzve lettek. Ha ennyivel nem elégednénk meg, akkor bővíthetjük a palettát jelentős mértékben, a fantasztikus ajánlatnak köszönhetően vehetünk még vagy harminc karaktert, amennyiben a játék első napos árának még kétszeresét leszámoljuk, egészen korrekt, közel hetvenezer forintos áron összehozva a teljes játékot, ami a hülyének is megéri ugyebár.
A válogatás viszont annál jobb lett, mert az összes sagából szemezgettek, így Nappától kezdve, Ginyun, Friezán, Cellen, az androidokon (érthetetlen módon a 17-es nem feloldható, pedig szerepel a történetben) át, Hit, Zamasu és Beerus személye is fellehető, amíg a Z harcosok teljes palettája jelen van, így ebben a tekintetben nem lehet panaszkodni. A vásárolható karakterek között Janemba, Cooler (hát, pont a két kedvencem) és Broly az említésre méltóak, így valójában sokat sem kell költeni, ha a komolyabb szereplőket is begyűjtenénk, mert sok az átskinezés és az érdektelen karakter. A pályák esetében viszont sokkalta jobb a helyzet, mert ennyi helyszínt még sose kaptunk az összecsapásokhoz, minden létező ismert területet megjelenítve a kínálatban.
Összességében tekintve - főleg a káprázatos prezentációt és a finomra hangolt, összetett, pergős játékmenetet -, nem csak egy nagyon jó Dragon Ball Z játékot, hanem egy remek verekedős játékot hoztak össze ezúttal, ami toronymagasan kiemelkedik a korábbi epizódok színvonalából, így az anime kedvelőinek nagyon erősen ajánlott közelebbről is megismerkedni ezzel az epizóddal, amíg a verekedős műfajt űzőknek érdemes kipróbálni, mert egy teljesen más, nem szokványos játékélményben lehet részük. Kár, hogy olyan apró, de lényeges dolgokon marad el a tökéletességtől, mint az alacsony karakterszám vagy a vontatott és kihívásmentes történet, ami érthetetlen is abból a szempontból, hogy a legnehezebben összehozható prezentációs és mechanikai elemeket tökéllyel teljesíti, majd a pofon egyszerű dolgokon elcsúszik, de a kiforrott játékmenet feledteti ezeket.

8 pont

Műfaj: verekedős
Megjelenés: 2018. (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC)
Fejlesztő: Arc System Works
Kiadó: Bandai Namco Entertainment
Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése