2012. augusztus 18., szombat

A Denevérember bosszúja - Batman


Az első igazán komoly Batman videojáték alkotás a filmadaptáció alapján készült, a mozisikerrel egy időben debütáló szimplán Batman névre keresztelt oldalnézetes akció platform játék volt. A mai filmes adaptációkkal ellentétben, ez egy utolsó elemében kidolgozott és kihívásokkal teli minőségi játék volt.
A történet a film sztoriját követte végig, rövidke animációs betétekkel megspékelve, melyek színvonalától eltátotta az ember a száját a NES gép prezentációjának korlátait figyelembe véve, és igazi filmes élményt nyújtott a játékosnak.



A Denevérember Batmobiljával kirobog Gothem City utcáira, hogy rendet vágjon az azt uraló Joker emberei közt, majd vezérüket felkutatva, bosszút áll szüleinek meggyilkolásáért.
A pályák, ellenfelek és bossok már kevésbé kapcsolódtak a filmhez, de ha ez nem így lenne, akkor az csak egyhangúságba csapott volna, így viszont egy változatosságban teljes játékot vehettünk a kezünkbe, ahol különféle zord helyszíneken (Gothem utcái, csatornahálózat, gyárépületek, barlang, toronyóra) fordulhattunk meg, melyek 5 szintre voltak bontva és ezeken belül 3-3 pályát találhattunk (a bevezető és záró küldetésnél csak 2-2), mindegyik szint végén egy-egy változatos és izzasztó boss harccal megfejelve.
Az ellenfelek között a mezei, csak futkosó és érintéssel sebző Joker katonák mellett, voltak lőfegyveresek, lángszóróval felfegyverkezettek, jetpackkel a hátukon repülő fegyveresek, mutánsok, de akadtak pengékkel felszerelt robotok, lépegetők, a plafonra szerelt akna kioldók, mozgásérzékelő akna és kis járművek, amik a tetejükre szerelt tüskékkel támadtak. Azt az ellenfél skálát, melyet felvonultatott sok mai játék megirigyelhetné, de még inkább azokat az ötletes platformelemeket, amik, olyan nehézzé tették a játékot.
Mert amellett, hogy a rendelkezésre álló három fegyvertípussal (lőfegyver, bumeráng és a levegőben három ágra bomló lövedék) és öklünkkel fel kellett venni a küzdelmet Joker katonái ellen, komolyabb kihívást jelentettek a platform elemek, melyek ötletesen voltak megoldva annak köszönhetően, hogy Batman rendelkezett a falon megtapadás képességével, és így lehetett elérhetetlennek tűnő helyekre is felugrani, faltól falig haladva, elkerülve a csapdákat.
A szép prezentáció mellett fülbemászó dallamokkal is rendelkezett, amik remekül passzoltak az akcióval átitatott jelenetek alá, és elhalálozás esetén is megadták a töltetet az ember számára, hogy még egyszer belevesse magát egy próbálkozásba. Az életerőcsík nyolc egységből állt, melyet a katonákból random módon kieső szívvel lehetett visszatölteni, csakúgy, mint arzenálunkat az elhullajtott lőszerekkel. Amennyiben mégis elfogyott az életerőnk - márpedig a kihívásának köszönhetően ez mindig így volt -, további két élet állt rendelkezésre, majd pedig ezek elvesztésével végtelen continue lehetőség volt, de még mielőtt valaki azt hinné, hogy ez sokat könnyített, rácáfolnék, hogy nem így volt, mivel rengeteg gyakorlásba tellett amire egy-egy pályát kellőképpen kiismert az ember és képes volt teljesíteni azt, a bossok pedig ennél jóval magasabb kategóriát képviseltek, ahol a continue opciót használva, visszadobta a program a játékost az előző pályára.
A játék kitanulását követően fél óra alatt végigjátszhatóvá vált, ám aki egyszer a végére jutott, az örömében nem igazán vette már kezébe, mivel oda hosszú órákba telő, verejtékkel itatott út vezetett. Mindezek ellenére a Batman egy kiváló szórakozást volt képes nyújtani, remek grafikájának, dallamának, ötletes platformelemeinek, az ellenfelek széles skálájának, a változatos bossoknak és nem utolsó sorban az akkor uralkodó Batman láznak köszönhetően.
Minden elemében remek játék volt és nehézsége nem okozott bosszankodást a játékosnak, éppen ellenkezőleg, tovább sarkalta a program minél alaposabb kiismerésére.



Egyetlen kisebb negatívum jegyezhető meg vele kapcsolatban, az pedig, hogy a majdnem egy időben megjelenő Robocop 2-vel szemben, nem tartalmazott rejtett helyeket, mini játékokat, hanem teljes linearitást mutatott, pedig ez a kevés kreativitás jelentősen feldobta volna még jobban a játékot. Így egy nagyon tisztességes filmadaptációnak mondható, ami sokaknak okozott felejthetetlen élményeket.
A NES gépre készült Batman, minden tekintetben lekörözte a korábbi próbálkozásokat a Denevérember történetének elmesélésére. Grafika terén is csupán az Ocean Software korábbi Amigás filmadaptációja tudta kenterbe verni, melyet az 1990-es évben Sega Mega Drive-ra is átiratot nyerő NES játék tovább fokozott. A szintén a Sunsoft által készített PC-s port már egy jóval másabb perspektívából közelítette meg a játékot és annak felülnézetes változata jelentősen csekélyebb akció élményt nyújtott a játékosnak. A sikereknek köszönhetően szintén ’90-ben, egy arcade gépes verzió is bekerült a játéktermekbe, mely az ilyen masinák esetében szokott volt, jelentősen elrugaszkodott a konzolos verziók prezentációs szintjétől. Ezek a játékok nem csak egyszerű grafikai tuningoláson estek át, hanem teljes egészében át is szerkesztették azok pályáit, ellenfeleit, a rendelkezésre álló eszközöket és már Batmobil és Batwing vezetési szakaszok is belekerültek, tehát csupán minimális hasonlóságot mutattak az eredeti, kiinduló darabhoz képest.

Műfaj: akció platformer
Megjelenés: 1989. (JP), 1990. (NA, EU)
Fejlesztő: Sunsoft
Kiadó: Sunsoft
Zerko

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése