2012. szeptember 4., kedd

Agytorna - Sherlock Holmes versus Jack the Ripper teszt


A Sherlock Holmes rajongók minden bizonnyal elgondolkodtak már azon, hogy ha a detektívregények legkiválóbb elméje, Holmes valóban létező karakter lett volna és összefutott volna Hasfelmetsző Jackkel, akkor képes lett volna e megoldani a történelem első feljegyzett sorozatgyilkosának, a mai napig felderítetlen ügyét. Nos, ezúttal továbbra is a fikció keretein belül, de megkapjuk a választ.




London városa felzúdul, amikor halott prostituáltak holttestei bukkannak elő pirkadatkor. A gyilkosságok bizarrságát csak fokozza a nők felmetszett hasa és kivájt szerveik. Még szerencse, hogy London lakóinak szolgálatában áll Sherlock Holmes, a legbriliánsabb nyomozói elme a világon.
A Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper egy keményvonalas kalandjáték, abból a fajtából, melyek egykori magaslatokba szökő tündöklése, gyors hanyatlásba, majd pedig halálba vezetett. A kalandjáték rajongóknak felcsillanhat a szemük, hogy elérkezett egy impozánsnak ígérkező darab, melynek feladványai közé vethetik magukat, de nézzük meg közelebbről, hogy mit is képes nyújtani az 1888 -as évben játszódó londoni krimi.
Főhadiszállásunk Sherlock lakásán, a Baker Streeten lesz, mely a filmsorozathoz hűen lett berendezve olyan mértékig, hogy a film rajongói egy az egy arányban fognak egyezést találni, és igen megörülnek, amikor a film egy-egy epizódjához kötődő relikviára, vagy utalásra bukkannak, melyet alaposan megvizsgálva az irányított karakter el is meséli annak eredetét. Azért említettem irányított karaktert, mivel kettő is rendelkezésünkre fog állni, a történetnek megfelelően hol Holmest, hol pedig Watsont fogjuk kezünkbe kapni, akikkel szemlélhetjük a játék világát rögzített kamerás külső nézetben, és belső FPS nézetben egyaránt. A kissé suta kamera perspektívák végett inkább az utóbbi ajánlott.
 
A feladataink számos tevékenységből fognak állni. Elsődlegesen a beszélgetés lesz, ahol minden lehetséges opciót ki kell merítünk és alaposan figyelnünk kell, mivel a program nem rágja szánkba, hogy mit is kellene csinálnunk, hanem arra nekünk kell rájönnünk. Néha kapunk egy-egy instrukciót, hogy merre haladjunk tovább, valamint Dr. Watson is mellettünk áll (fordított esetben Holmes), akinek van egy ilyen esetekre szánt monológja, aminek nem mindig vesszük hasznát, de épp ez benne az érdekes. Mint kalandjáték tökéletesen működik és engedi el a játékos kezét mindjárt a második pillanatban. A kezdetektől fogva agyalásra vagyunk szorulva minden téren és csak a tömör feljegyzésekre, illetve a visszalapozható párbeszéd szövegekre hagyatkozhatunk.
Ugyan ez illik a tárgyhasználatra is. Természetesen amint rátekintünk egy tárgyra és az használható vagy megvizsgálható, azt kijelzi a program, de gyakran rejtett zugokban kell kutakodnunk kulcsfontosságú darabok után, melyek meglétekor még mindig tovább töprenghetünk, hogy azt vajon mire is használjuk fel. Teljes mértékben magára van utalva a játékos, valamint arra a csekély elszórt információra, ami segítségként van jelen, de inkább a cél objektívára és azt felhasználva kilogikázni, hogy hogyan érhető el. Mesterien összerakott egyszerű, mégis komplikációkat okozó feladványokkal van teleszórva a tárgyhasználat területén, melynek megoldása komoly élvezetet jelent a játékos számára.
További feladataink közé tartozik a helyszínelés természetesen, ami során a holttesteket kell alaposan megvizsgálnunk, majd pedig ennek meglétével egy táblázatban kell kiállítanunk a helyes cselekményszálat. Ilyenkor megkapjuk az alap, kiinduló szituációt, majd a helyszíni szemle konzekvenciái alapján kell a felsorakoztatott három lehetőség közül a helyeset kiválasztanunk, ami lehet cselekmény, lehet leírás a tettesről vagy egy feltételezés. Ezek egy fastruktúrába rendeződnek, melynek végső ágait, azaz a célratörő következtetést nekünk kell levonnunk az előzmény részletek alapján, hogy a végén minden szinkronban legyen. Ugyan ilyen módon kell egy-egy fejezet végén a nyomozás aktuális állásának helyzetét is felmérnünk, összegezve a részkövetkeztetéseket, hogy ezzel is közelebb jussunk a tettes kilétéhez.
Alkalomadtán szituációs gyakorlatokon kell a helyes cselekmény folyamatot rekonstruálnunk a meglévő információk alapján, de akad olyan eset is ahol a tettes küllemét kell kialakítanunk, annak pszichológiai hátterét vagy pedig a gyilkos fegyvert kiválasztani kísérletek útján. Ilyen módon remekül teszteli a program a játékos figyelmét, melyet nem kerülheti el a legapróbb, jelentéktelennek tűnő ismeret sem.
Ez idáig már rengeteget agyaltunk, de a játék még mindig tartogat megfejteni valókat, és ezek pedig a rejtvények, melyek a korábbiakhoz hasonlóan, szintén csak úgy állnak önmagukban, mindennemű instrukció nélkül. Némelyeknél elérhető a Hint, azaz súgó opció, de ne reméljük, hogy ez érdemi információval szolgálhat számunkra és valljuk be, szerencsés módon, mivel ez még érdekesebbé teszi a feladványokat, melyeknek nekiállva először a feladatot kell letisztáznunk magunkban, hogy az adott szerkezet, eszköz, milyen úton-módon működhet, mi lehet a célja. Ennek meglétével pedig már csak rá kell jönni a helyes kombinációkra, melyek üzembe helyezik azt, de persze egy-két darabtól eltekintve, mind csavaros megoldással rendelkezik.
Ezek a feladványok különféle környezetben és módon lelhetőek fel. Hol egy bőröndöt kell kinyitnunk, hol egy rébuszt megoldanunk, egy kódot megfejtenünk, egy gépet üzembe helyeznünk, egy szükséges tárgyat összeraknunk és még sok minden más. A fejlesztőknek sikerült nem csak az unalomig ismételt puzzle-okat felsorakoztatni, hanem igen élvezetes és ötletes rejtvényeket kreáltak, melyek megoldása komoly kihívást és agymunkát igényel a játékos részéről, de mindegyiknek meg van a maga megoldása, ami agytornával elérhető közelségben van.
Nos, ezek lennének a tevékenységek, amiket végre kell hajtanunk, valamint rengeteg kutyagolás London utcáin, hogy egyik helyszínről a másikra jussunk, de erre gyors utazási lehetőség is rendelkezésünkre áll, miután felderítettük a lokációkat.
A párbeszédek remekül lettek megírva, melyeket kiváló, minden karakterhez a legjobban passzoló színész tolmácsol számunkra (Sherlock hangja és beszédstílusa zseniális). Véleményem szerint a történetből a lehető legtöbbet hozták ki, mind minőségi, mind pedig tartalmi szempontból (ennek ellenére még egy-két órányit nyújthatták volna kreatív módon a játék egyszeri játszhatóságának jellege végett), és az hűen passzol Sherlock korábbi kalandjaihoz, akár filmen, akár könyvben. A háttérben felcsendülő hol sejtelmes, hol pedig dallamos muzsikák remek aláfestésül szolgálnak a játéknak, egyedül a prezentációt érheti rossz szó, mivel a design bármennyire is sikerült hangulatosra, a technikai háttér nagyon gyenge, de persze mindannyian tudjuk, hogy kalandjátékban ez a legkevésbé fontos elem.
A játék első nekifutásra 8-10 órás tartalommal bír, attól függően, hogy ki, milyen hamar képes rájönni a rejtvények kulcsára, így maximum egy órával kevesebb, viszont két órával több is lehet a szavatossága, a játékon kívüli töprengéseket figyelmen kívül hagyva, mivel a rejtvényeket vinni fogja az ember mindenhova magával, azok élvezetes mivolta végett.



Második végigjátszásra már nem fog késztetést érezni a játékos, mivel egyszer lelőhető poénokat tartalmaz a játék, így maximum a hátra maradt achievementekért fog újra beleugrani az ember, melyeknek vannak jól elrejtett formái is, annak ellenére, hogy könnyen bejárható világgal rendelkezik a játék. Ezeken lehet tovább agyalni majd kérem szépen.
A Sherlock Holmes versus Jack the Ripper egy kiváló kalandjáték, és nagyon becsülendő a megjelenése a műfaj vagy hibernáltsága, vagy pedig holta miatt (főként az akció orientált konzolokon). Ennek ellenére a fejlesztők nem éltek vissza a piac hiányával és remekbe szabott koncepció alapján építették fel a játékot és töltötték meg a komoly kihívással, ugyanakkor az agyalni vágyóknak nagyon komoly élménnyel bíró tartalommal. Személy szerint élveztem a játék minden pillanatát, kategóriájának egy igen remek darabja, akik pedig szeretik Sherlock világát és karakterét, oda és vissza lesznek tőle. Hibájaként a technikai elavultsága róható fel, a gyenge kamerakezelés, valamint történetének egyszeri végigjátszhatósága végett lehetett volna még tovább nyújtani és bővíteni azt még több feladvánnyal és a játékban megforduló ötletes elemekkel.

8 pont

Műfaj: külső-belső nézetes point and click kalandjáték
Megjelenés éve: 2009. (Xbox 360, PC)
Fejlesztő: Frogwares
Kiadó: Focus Home Interactive
 Zerko 

1 megjegyzés:

  1. Köszönet a cikkért.
    Tisztelettel: a Magyar Sherlock Holmes Club
    https://sherlock.blog.hu

    VálaszTörlés