Az első próbálkozás a parlagon heverő téma és környezet feldolgozására, egy vérbeli western sandbox játék, melyet a legnagyobb indián regények ihlettek.
A Gun az első olyan játék volt még az előző generáción, mely megragadta a sokak által kedvelt, ám mégis kihasználatlanul hagyott vadnyugat történetét, és a legsikeresebb western történetek fűszereit megfelelően elegyítve hozta létre ezt a remekművet, ami kisebb túlzással, mondható úttörőnek is sandbox mivolta végett, a későbbiekben inspirálva a Rockstar stúdiót, a nagy sikerű Red Dead Redemption megalkotására.
A játék történetének ihletői között, olyan híres indián regények szerepeltek, mint Karl May Winnetouja és James Fenimore Cooper indián kötetei, éppen ezért a vadnyugat történetének egy átfogó ábrázolását kapjuk, mely az amerikai polgárháború utáni időkben, egészen pontosan 1880-ban játszódik, Arizona, Colorado és Kansas bizonyos részein.
A történet élvezetes mivolta, a megfelelően összeollózott inspirációs anyagoknak köszönhető. Colton White (a főhős) nevelőapját meggyilkolják egy hajóút során, mivel olyan titkok birtokában áll, melyre szüksége van Thomas Magrudernek, aki megszállottan kutatja az aranyváros kincseit szedett-vetett ex-polgárháborús banditáival. Cole feladata nem merül ki a bosszúban, hanem számos mellékszállal dúsul a történet, melynek előrehaladtával fel kell vennie az apacsokkal a harcot, akik Dodge City városát ostromolva akarják megakadályozni a vasútépítést, de emellett számos segítő társra kell lelnie, hogy feladatát véghezvigye. A főtörténeti szál remekül van kiegészítve a kötelezően elvégzendő küldetésekkel, melyek mindegyike egy apró szeletét mutatja be az egykori vadnyugatnak, és alakít ki egy magával ragadó sztorit, ami igen erős elemét képezi a játéknak.
A küldetések szintén ezt a vonalat erősítik, hisz a kezdeti oktató mód is egy vadászat keretén belül zajlik, majd a későbbiekben a hajó fedélzetének védelmét ellátva élhetjük át az ostrom élményét, vagy egy erődítménybe lopakodva intézhetjük el a gyanútlan őröket késünkkel, esetleg az éjszaka leple alatt hajthatunk végre véletlenszerű támadást az ellenséges táboron, a csendes nyílvesszők bevetésével, amíg más küldetések során, heves tűzpárbajokat vívhatunk útonállókkal, indiánokkal és Magruder katonái ellen, de olyan jelenetsor is helyt kapott, amikor egy akasztott embert kell leszednünk a távolból, a kötél átlövésével.
Mivel sandbox játékról van szó, ezért szerepet kaptak a szabadon végezhető tevékenységek is, ezek között akad olyan, ahol a helyi sheriffnek kell besegítenünk a város rendjének fenntartásában, vérdíjért vadászhatunk le körözött személyeket (ilyenkor kétféle jutalom is van, amennyiben közel tudunk kerülni a célszemélyhez, azt leütve és megkötözve, élve is elfoghatjuk, hogy több pénzt kapjunk érte), a szalonokban póker bajnokságokon vehetünk részt (némi csalási lehetőséggel), lovakat szállíthatunk, birkanyájat terelgethetünk, aranyat bányászhatunk, de akár szabadon vadászhatunk a prériken a különféle vadakra.
A játék gyenge pontját, a térkép mérete és a rajta található mindössze három város jelenti. Ennek kompenzálására rengeteg árnyalatát tekinthetjük meg a szélesen elterülő, hol szikla, hol pedig homokos sivatagnak, valamint a prériknek és erdőknek. Még a legkopárabb pontokon is szemkápráztató árnyalatokban pompázik a játék, felemelő élményt nyújtva, amikor a sárga számos árnyalatával festett égbolt irányába tereljük a birkanyájat, miközben felcsendül az aláfestő zene. Számos olyan komoly atmoszférával bíró, csupán meglátogatható vagy egy-egy küldetés alkalmával szerephez jutó helyszín került bele, mint az indián tábor, a banditák hegyi menedéke, erődítmény vagy a bánya, egyszóval bármerre is fordulnánk meg, mindenhol más-más árnyalatát lelhetjük fel a vadnyugatnak. Ha viszont kedvünk szottyanna átszelni a prérit lóháton, akkor sem fogunk unatkozni, mivel a program véletlenszerűen generál bandita és farkas támadásokat.
A megjelenés előtt sokan arra voltak kíváncsiak, hogy a lovaglás milyen módon lesz megoldva. Nos, a lehető legügyesebb módon sikerült ezt kalibrálni, egy remek irányítást elérve az analóg karral, valamint az egyik gomb megnyomásával megsarkantyúzhatjuk jószágunkat, ám ebben az esetben a stamina apadni kezd, melyre, ha nem fordítunk kellő gondot, hátasunk elpusztul. Ugyanez a mérce szolgál a ló életerejéül is, mivel négylábú kedvencünket bármikor kilőhetik alólunk, viszont mi is megtehetjük ezt az ellenféllel szemben a heves tűzharcok során. Saját energiánkat egy a mellette található whiskys üveggel töltögethetjük fel, amit szintén pótolni kell a helyszíneken elszórt ládákból.
Arzenálunkban, a lasszó kivételével minden korabeli fegyver képviselteti magát. Kések, tomahawkok, kardok, revolverek, puskák, shotgunok, az egyszerű íj mellett a robbanó és tüzes végűek is bevethetőek, a dinamitokkal és molotov koktélokkal pedig tűzijátékot rendezhettünk, de alkalomadtán gatling gun és ágyú felett is átvehetjük az irányítást, méretes vértengert generálva ezekkel. Mindezekhez számos kiegészítőt vásárolhatunk a városokban fellelhető boltosoktól, hogy eszközeinket még halálosabbá és pontosabbá tegyük, de lovainkat is elláthatjuk különböző felszerelésekkel. Rendelkezésre áll az akció részhez egy elengedhetetlen fontosságú eszköz, ami a Quickdraw névre hallgat, ezt a leölt ellenfelekkel tölthetjük fel, bevetésekor pedig lelassul az idő és automata célbefogás áll rendelkezésünkre.
A történet és küldetései mellett a harmadik legfontosabb élményfokozó eleme a zenei aláfestés. Az utolsó Mohikán című film betétdalaihoz hasonló művek lettek alá komponálva, melyek minden alkalommal remekül illeszkedtek a történésekhez és képesek többszörösére fokozni a játék által nyújtott élményt.
A szinkronhangokkal nem kevésbé remek munkát végeztek, hisz a színészek között olyan nevek fordultak meg, mint Thomas Jane (A Megtorló) Colton szerepében, Lance Hanriksen (Bolygó neve: Halál és Végső megoldás: Halál című filmek androidja, vagy a Millenium sorozat főszereplője) Magruder szerepében, Kris Kristofferson (Penge filmek Whistlere) Ned White szinkronhangjaként, de a listán szerepel Ron Perlman és Tom Skerritt is.
A szinkronhangokkal nem kevésbé remek munkát végeztek, hisz a színészek között olyan nevek fordultak meg, mint Thomas Jane (A Megtorló) Colton szerepében, Lance Hanriksen (Bolygó neve: Halál és Végső megoldás: Halál című filmek androidja, vagy a Millenium sorozat főszereplője) Magruder szerepében, Kris Kristofferson (Penge filmek Whistlere) Ned White szinkronhangjaként, de a listán szerepel Ron Perlman és Tom Skerritt is.
A Gun, mint első western sandbox alkotás, remek élményekkel képes szolgálni. Van egy kiváló, a vadnyugat minden színezetét bemutató történet, a küldetések változatosak, az ismétlődés elkerülése végett mindig más-más környezetbe vannak ültetve, a mellék feladatok pedig egy széles skálán mozogva felérnek a főszállal. A térkép kis mérete ellenére is változatos és egyedülálló élményt biztosít a barangolás, a fegyverarzenál pedig a játékos kezébe adja a korszak átélhetőségét, annak számos bevetési módjával, de mindezekhez óriási pluszt jelentenek a kiválóan komponált muzsikák, és hogy a karaktereket remek színészek hangjai keltik életre.
Műfaj: külső nézetes western sandbox akció
Műfaj: külső nézetes western sandbox akció
Megjelenés: 2005. (PlayStation 2, Xbox, GameCube, PC) 2006. (Xbox 360)
Fejlesztő: Neversoft
Kiadó: Activision
Zerko
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése