2012. december 14., péntek

Epilepszia veszély - Hotline Miami teszt


Két évtizedes játékosi pályafutásom során a több száz cím között, mely megfordult kezem alatt, egy hasonló játékkal sem találkoztam, mint a Hotline Miami. Annak ellenére, hogy semmi újdonságot nem hozott -sőt visszalépett az időben jó 20 évet- mégis képes volt megdöbbenteni… semmiképpen sem játékmenetével, forradalmi ötleteivel, hanem képi világával, melynek köszönhetően szinte zéró marketinggel vált hírhedté.

A játék elindítását követően valami hihetetlen érzés lesz úrrá a játékoson, először a gyomrában kezd émelyítő érzést kelteni a prezentáció, miközben arca görcsös rángatózásai közepette ismételgeti, hogy „ilyen nincs, ilyen nem létezhet”, és de mégis, megcsinálták. 



Voltak emberek, akiknek kipattant fejükből és megvalósították. A gyengébb idegrendszerrel bíró egyének viszont csak és kizárólag orvosilag képzett személy jelenlétében játszanak a Hotline Miami-val, mivel náluk eszméletvesztés, majd pedig habzó szájjal történő görcsös rángatózás is felléphet.
Nem vicc.
Már a főmenübe érkezve érzékelhetjük azt a…nem is tudom…finoman fogalmazva mondjuk egyediségnek, mely uralja a képi világát a játéknak. A különféle vibráló, szétfolyó élénk színek végtelen árnyalatában pompázó menü alatt kellemetlenül dallamos zene csendül fel, mely kettő együttesének köszönhetően a legtapasztaltabb játékosnál is minimum émelygés fog fellépni és úgy érzi bármelyik pillanatban feldíszíti a képernyőt a pár órája elfogyasztott tápanyaggal.
Ennek oka, hogy a Hotline Miami színes tarkabarkasága mellett különféle elhomályosító és hullámzó effektekkel dolgozik, melyeket előszeretettel fejel meg a szintetizátoros, a ’80-as éveket idéző erőteljes dallamokkal. Mind két elemet a lehető legtökéletesebben keverték, hogy egy egész kolumbiai heroin szállítmányt elfogyasztó egyén tekintetén keresztül szemléljük a játék világát. Elsőre hihetetlen, de így van, majd ha az ember veszi a bátorságot és még egyszer hajlandó elindítani a játékot, a rosszullétet okozó effektek megszokhatóak, bár sokaknak ez nem sikerült, mások pedig fél óránál többet nem képesek játszani vele a zavaró tényezők végett.
Igen ám, de ezek a zavaró tényezők adják a játék egyediségét, valamint a felülnézetes retro grafikájú kivitelezés. A kezdeti ellenszenven túllépve mindenkinek el kell ismernie, hogy azért van stílusa a játéknak (még ha rossz is), és nem elítélendő az elgondolás, csak az már egyén függő, hogy ki milyen szinten képes megemészteni, vagy a meg nem emésztett gyomortartalmat üríteni.
A játék főszereplője egy bérgyilkos, aki reggelente felébredve otthonában mindig talál a rögzítőjén egy megbízást. A feladatot felvéve, kocsiba szállva kiérkezünk a célhelyszínre, ahol kiválasztjuk a nekünk szimpatikus álarcot, melyek mindegyike egy speciális tulajdonsággal van felruházva, mint például a több fegyver található a pályán, vagy megmutatja a titkos helyeket, esetleg elriasztja az őrkutyákat. Az álarc meglétével kezdődhet a több hektoliternyi vért magába foglaló mészárlás, mivel retro stílusa ellenére nem szerénykedik a játék az erőszakosság terén. Leszakadó fejek, kivégzések és méretes vörös tócsák éktelenkednek mindenfelé amerre járunk és osztjuk a halálos csapásokat.
De persze nem eszik olyan forrón a kását. A Hotline Miami-ban nincs életerő csík, elég egy pofon és elterülünk, majd pedig kezdhetjük az adott szintet elölről. Helyenként óvatos léptékben, másutt viszont szélsebesen kell osztanunk a halált, minek révén a játék nagyon erősen épít a játékos ügyességére és reflexeire. Az őrök kifigyelésével rögtönözve elkészíthetjük rövidtávú taktikánkat a szobák lerohanására. Az ajtókat berúgva a mögötte elterülő személyek eszméletüket vesztik, míg fegyverünket az arrébb állóra szegezzük, vagy egyszerűen az ellenfelek hallását kihasználva zajt csapunk egy rejtett sarokban, mire azok elő özönlenek, és sorjában leszedhetjük őket. Bármennyire is brutális lövölde, minimális agymunkára szükségünk van a továbbjutás érdekében.
A pályák teljesítésével megkapjuk értékelésünket, bezsebeljük a frissen megnyitott álarcot és fegyvert, majd szépen elhajtunk felvenni zsoldunkat. A játékban minimális történet is helyet kapott, melynek nem igazán van jelentősége. Még mindig nem tudtam eldönteni, hogy a készítők szándékosan vették ilyen poén nélküli paródiára a figurát, vagy pedig ahogy esett, úgy puffant alapon kerekedett ki ez a szép mondóka. Egyetlen megmosolyogni való a pénzátvételeknél van, ahol mindig ugyanaz a férfi adja ki pénzünket, de mindig valami burkolt módon, mindig más foglalkozást űzve. A humor forrása inkább az álarcok körül és a játékmenetbeli szituációkban bújik meg, de ez ízlés kérdése.
A játék célja az adott pályán mindenkit eltenni láb alól, majd pedig bővített felszereléseinkkel tovább tolni a bringát. Erre nem sok időt hagy a játék, mivel 3-4 óra alatt végigvihető (persze akik nem bírják a grafikai világát azoknak tovább fog tartani, remek szavatosság növelő ez). A kezdeti pályák remekül felvezetik a játékot a betanulásra, a probléma, hogy a későbbiekben nem igazán érkezik kihívás, pillanatok alatt lezongorázható a támadás menete, utána pedig csupán jó reflexekre van szükség, valamint a nem várt események gyors lereagálására. Helyenként egy-egy akadály is el van helyezve a pályákon, de ezek arra elegendőek, hogy az ember elgondolkodjon egy pillanatra, hogy mit is kéne tenni, másutt pedig boss harcok és SWAT osztagok érkezése nehezíti meg pár percre dolgunkat.
Sajnálatos módon bármennyire is kisméretű játék, retro megjelenítéssel, nem mentes a bugoktól. Van mikor az őrök azért nem csaphatóak le, mert bizonyos tereptárgyakba belemásznak, hallásuk hol működik, hol pedig nem. 



Van, mikor az ajtónyitásra felfigyelnek, máskor pedig az egy méterre leadott lövés sem zökkenti ki őket lelki békéjükből, arról már nem beszélve, hogy a hullák jelenléte semmilyen hatással nincs rájuk.
Mindenkinek javallott egy próbát tenni a játékkal a megvásárlás előtt, mert a Hotline Miami vagy tetszik vagy nem, nincs középút az esetében. Ezzel magyarázható a számos torrent letöltés is, melyre a fejlesztők panaszkodnak, ennek ellenére remekül fogy a játék és már bejelentették a folytatást. Semmi esetre sem sorolható a középvonalba, de nem is létezik igazán skatulya ahová belehetne rakni…érdekes játék, a szó pozitív és negatív vonzatával egyaránt, talán ez jellemzi a legjobban.

6 pont

Műfaj: felülnézetes akció
Megjelenés éve: 2012. (PC)
Fejlesztő: Dennaton Games
Kiadó: Devolver Digital
Zerko 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése